Silver och trippla guld för Agitator i World Whisky Masters

Återigen har det svenska uppstickardestilleriet prisats på den internationella scenen. Resultatet i den internationella och ansedda tävlingen ”Global Spirits Masters” och i klassen “The World Whisky Masters” innebar tre guld till Agitator Chestnut Cask, The Swedish Malt och Blind Seal samt ett silver till The Swedish Blend.

I den årliga tävlingen “Global Spirits Master” som genomförs i London, England, med blindtester av en opartisk jurypanel, deltog svenska whiskymakaren Agitator i klassen ”The World Whisky Masters” för första gången.

Agitator The Swedish Malt kammade hem guld i kategorin ”Europe (Excluding Ireland and Scotland) Single Malt” liksom Agitator Chestnut Cask. Dessutom fick Agitators Blind Seal Straight Rye Whiskey guld i kategorin ”Europe (Excluding Ireland and Scotland) Rye”. Som om det inte vore nog prisades Agitator The Swedish Blend med silver i kategorin ”Europe (Excluding Ireland and Scotland) Blended”.

– Det är klart att vi aldrig kan få nog med vinster, medaljer och utmärkelser men vi känner oss nu om möjligt ännu mer säkra på vår kvalité och att den står sig, inte bara i Sverige och Norden utan mot de absolut bästa i världen, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator.

Tävlingen “Global Spirits Masters” genomförs av The Spirits Business som är en internationell publikation tillägnad sprithaltiga drycker. Tävlingen är den mest ansedda serien av blindprovstävlingar och är uppdelad i flera kategorier för att se till att varje deltagare får vederbörlig omsorg och hänsyn. Endast de bästa i respektive klass tilldelas medaljer baserat på utseende, arom, palett och övergripande balans. Domarna kan dela ut silver-, guld- och mastermedaljer samt ytterligare troféer för enastående excellens. Silvermedaljer delas ut till de som har poäng mellan 70-79 och guldmedalj till de som får 80-89 poäng, vilket är en lysande prestation enligt tävlingsarrangören.

– Vi vill fortsätta utmana, utforska och skapa fantastiska produkter. Vår nästa är inget undantag, den kommer flytta fram även våra egna gränser och kanske vinna priser i helt andra kategorier framöver, fortsätter Oskar Kalmaru.

Redan till hösten, mitten av september, väntas nästa nyhet från whiskymakaren från Arboga.

Om oss:

Agitator Whiskymakare, grundat 2015, är marknadsledande i Sverige på svensk whisky och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som sin huvudsakliga produkt under motto “Tänk om”, som uttrycker företagets innovative tänkande och kundorientering. Bland varumärkena finns Agitator och Blind Seal. Destilleriet i Arboga leds av Oskar Bruno, som varit destillerichef och master blender sedan företagets grundande.