Stiltje på bostadsmarknaden i juli

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen – som mäter hur lätt det är att sälja en bostad – visar på en sammantaget oförändrad temperatur i juli i förhållande till juni. För lägenheter föll visserligen antalet återpublicerade annonser samtidigt som budpremierna steg något. Det motverkades dock av framför allt färre budgivare och längre annonstider. På villasidan sjönk också antalet budgivare något. Trots det steg budpremierna svagt. Även om temperaturen på bostadsmarknaden stigit sedan årets början är det en bit kvar till normala temperaturer, för både Sverige som helhet och i alla tre storstadsområdena.

Bomarknadstempen för villor visar på en oförändrad temperatur i juli i förhållande till juni. Budpremierna för villor ökade lite under juli men antalet budgivare var färre.

Sammantaget oförändrat försäljningsläge för lägenheter i juli …

Bomarknadstempen visar på en sammantaget oförändrad temperatur i juli i förhållande till juni för lägenheter (se diagram 1). Visserligen föll antalet återpublicerade annonser samtidigt som budpremierna steg något (mätt som avvikelser från det historiska genomsnittet). Det motverkades dock av framför allt färre budgivare och längre annonstider (se diagram 2). Trots stigande temperatur mätt sedan årets början, är det en bit kvar till normala temperaturer för både Sverige som helhet och i alla tre storstadsområdena (se diagram 4). Utbudet, annonstiderna och antalet återpublicerade annonser är de faktorer som avviker mest negativt från hur det brukar se ut vid ett mer normalt läge (sett till det historiska genomsnittet).

– Det återstår att se i vilken utsträckning de av Riksbanken väntade räntesänkningarna kan skapa lite bättre snurr på bostadsmarknaden. Utbudet av bostäder är historiskt mycket stort. På lägenhetssidan står också många bostadsrättsföreningar – trots väntade räntesänkningar av Riksbanken – inför ett fortsatt behov av att höja månadsavgifterna till följd av det nu betydligt högre ränteläget jämfört med för ett par år sedan, säger Robert Boije.

– En intressant fråga är också vilken inverkan de senaste dagarnas breda börsfall världen över samt den ökade oron för den globala konjunkturen i förlängningen kan ha på den svenska bostadsmarknaden. Ökad oro och osäkerhet kan leda till minskad aktivitet på bostadsmarknaden. Om Riksbanken och andra centralbanker samtidigt svarar med mer aggressiva räntesänkningar framöver som leder till tydligt lägre bolåneräntor än väntat, kan det istället gynna bostadsmarknaden, säger Robert Boije.

… liksom för villor

Bomarknadstempen även för villor visar på en sammantaget oförändrad temperatur i juli i förhållande till juni (se diagram 1). Visserligen ökade budpremierna lite under månaden (mätt som avvikelse från det historiska genomsnittet). Det motverkades dock av färre budgivare (se diagram 3). I likhet med för lägenheter är det en bit kvar till normala temperaturer för både Sverige som helhet och i alla tre storstadsområdena för villor (se diagram 5). Utbudet och antalet återpublicerade annonser är de faktorer som avviker mest negativt från hur det brukar se ut vid ett mer normalt läge (sett till det historiska genomsnittet).

– Efter det lilla uppsvinget i juni uppvisade juli i stort sett stiltje på bostadsmarknaden. Det är också tydligt att det alltjämt är en bit kvar till mer normala temperaturer på bostadsmarknaden, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

– Det som sticker ut som mest negativa faktorer på villasidan är utbudet och antalet återpublicerade annonser. Samma faktorer, tillsammans med längre annonstider, är de mest negativa faktorerna på lägenhetssidan, säger Robert Boije.

Samtliga diagram återfinns i bifogat pressmeddelande.

Om Bomarknadstempen

I Boolis databas finns variabler som i olika dimensioner speglar läget på bostadsmarknaden. SBAB/Boolis kompositindikator – ”Bomarknadstempen” – väger ihop hur mycket utbudet av befintliga bostäder, antal dagar på Booli, antalet återpublicerade bostäder, andelen prissänkta bostäder, antalet budgivare samt medelbudpremien, avviker från sina historiska genomsnitt. Bomarknadstempen ger ett sammanvägt mått på hur lätt eller svårt det är att sälja en bostad och publiceras månadsvis. Indikatorn bryts också ner i sina olika beståndsdelar för att tydligare visa vad det är som driver förändringarna över tid. Indikatorn beräknas också separat för Sveriges tre storstadslän. För att kunna bedöma underliggande förändringar månad för månad är variablerna som används i indikatorn säsongsjusterade, det vill säga den beräknade indikatorn justerar för att vissa månader under året normalt sett uppvisar en större respektive lägre aktivitet än snittet för året.

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 634 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2024). Antal medarbetare (FTE) är 957. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

SBAB Bank AB (publ) meddelar om förtida inlösen av primärkapitalinstrument (AT1) med ISIN SE00121937795.8.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) meddelar att man kommer att genomföra en förtida inlösen av samtliga utestående primärkapitalinstrument (AT1) emitterade den 5 september 2019 med ISIN SE0012193779, med ett totalt utestående nominellt belopp om 1 600 000 000 kronor (”Obligationerna”) i enlighet med villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”).

SBAB Bank AB (publ) gives notice of early redemption of additional tier 1 capital notes with ISIN SE00121937795.8.2024 11:00:00 CEST | Press release

SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) announces that it will carry out an early redemption of all outstanding floating rate additional tier 1 capital notes issued on 5 September 2019 with ISIN SE0012193779 with a current aggregate nominal amount outstanding of SEK 1,600,000,000 (the “Notes”) in accordance with the terms and conditions of the Notes (the “Terms and Conditions”).

Fallande villa- och lägenhetspriser i juli2.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna sjönk med 1,1 procent i juli i Sverige som helhet, varav lägenhetspriserna med 1,2 procent och villapriserna med 1,0 procent. Det var första månaden efter årsskiftet som bostadspriserna sjönk. Sverigesiffran tyngdes av framför allt nedgångar i Storstockholm och Storgöteborg. I fyra av sex regioner steg nämligen lägenhetspriserna, och villapriserna steg i tre av sex regioner. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg priserna för Sverige som helhet med 0,3 procent – lägenhetspriserna med 0,4 procent och villapriserna med 0,2 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för juli.

Rekordmånga väljer rörlig ränta på bolånet16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni valde hela 98 procent av SBAB:s nya bolånekunder rörlig ränta på bolånet. Det är en rekordhög nivå och en ytterligare uppgång från de redan mycket höga nivåerna i början av året. Det är tydligt att valet påverkas av en förväntan om att Riksbanken ska sänka styrräntan så mycket att det blir mer förmånligt att välja rörlig ränta trots att de längre bundna räntorna i utgångsläget är betydligt lägre. Endast 1 procent valde i juni att binda hela lånet medan en lika stor andel valde en mix av rörlig och bunden ränta.