Ungdoms-EM Huskvarna blir årets stora höjdpunkt för unga MTB-cyklister och startar nu

Spänningen stiger när vi närmar oss årets största händelse för unga mountainbike-cyklister: Ungdoms-EM 2024. Detta efterlängtade evenemang som riktar sig till cyklister födda mellan 2008 och 2011 kommer att äga rum den 6–10 augusti. UEM lovar att bli en oförglömlig upplevelse för deltagare och åskådare med tävlingar i XTT, XCR, XCC och XCO.

Med nästan 800 anmälda cyklister och deras medföljande familjer och supporters förväntas Huskvarnaberget förvandlas till en festlig MTB-metropol. Denna årliga händelse samlar inte bara några av de mest lovande unga talangerna inom mountainbike, utan erbjuder också en plattform för dem att visa upp sina färdigheter och tävla om medaljer på internationell nivå.

UEM arrangeras av IKHP, med huvudansvar 2024, samt IF Hallby som tar över stafettpinnen 2025.
En internationellt MTB-fest

Årets Ungdoms-EM är extra speciellt då det samlar mer än 20 nationer som alla kommer att tävla om medaljerna. Detta skapar inte bara en spännande tävlingsatmosfär utan också en chans för kulturellt utbyte och internationell vänskap. Det är en unik möjlighet för ungdomarna att lära känna sina kollegor från andra länder och dela sin passion för mountainbike
Tävlingsschema och Format

• XTT (individiellt tempo): Tisdag med start 09.30.
  • XCR (stafett): Onsdag med start 11.00.
  • XCC (shorttrack):Torsdag med start 11.00.
  • XCO (olympisk distans): Fredag och lördag med start 10.00.

Ungdoms-EM i Huskvarna är inte bara en tävling utan också en stor folkfest. Med nästan 800 anmälda cyklister och deras medföljande familjer och supportrar väntas evenemanget dra stor publik. Detta gör evenemanget till ett av de mest betydelsefulla inom ungdomsmountainbike i Europa.

Banan på Huskvarnaberget är utformad för att vara publikvänlig, vilket innebär att åskådarna kommer att ha utmärkta möjligheter att följa tävlingarna och heja på sina favoritcyklister. De natursköna omgivningarna och den utmanande terrängen gör det till en perfekt plats för att njuta av spännande cykellopp.
Många anledningar till att närvara på UEM

Förutom de spännande tävlingarna erbjuder Ungdoms-EM i MTB en fantastisk möjlighet att uppleva framtidens cykelstjärnor i aktion. Det är en chans att se superstarka ungdomar kämpa på en utmanande och utslagsgivande bana som verkligen testar deras färdigheter och uthållighet. Den publikvänliga banan ger åskådarna en unik möjlighet att följa tävlingarna på nära håll och uppleva spänningen och dramatiken live.

Dessutom kommer evenemanget att erbjuda en rad aktiviteter och evenemang för alla åldrar. Det kommer att finnas att sälja av mat och dryck, underhållning Det är en perfekt dag för hela familjen att njuta av sport och frisk luft i en härlig atmosfär.
Engagemang och Gemenskap

UEM i MTB är också en plattform för att främja gemenskap och engagemang inom cykelsporten. Det är en möjlighet för lokala cykelklubbar och föreningar att visa upp sig och rekrytera nya medlemmar. För de unga cyklisterna är det en chans att knyta kontakter och bygga nätverk som kan vara värdefulla för deras framtida karriär inom
Praktisk information

Det är också möjligt att följa evenemanget via digitala kanaler och sociala medier där det kommer att uppdateras med nyheter och höjdpunkter från tävlingarna.

Kolla också in SCF.se och SWE Cyclings SoMe-kanaler, inte minst under torsdag och fredag då den kommunikationsmässiga närvaron är förstärkt.
Kontaktinformation

För ytterligare information om UEM i MTB 2024, vänlig kontakta: Tobias Anderssoninfo@euroyouthmtb.com eller ring/messa på +46 70 728 72 37

Vi ser fram emot att välkomna Er till UEM i MTB 2024 – en oförglömlig cykelfest i Huskvarna!

Foto: Svenska Cykelförbundet (fri för publicering)