Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet

Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group.
– Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.

Sabina Lindström är ny HR-chef på Aftonbladet, som hon kommer tillbaka till efter 15 år i HR-roller i andra tech- och mediebolag. Foto: Carolina Byrmo / Aftonbladet

Sabina Lindström har ett imponerande CV från flera tunga HR-roller inom tech och media.

Mellan 2009 och 2020 arbetade hon som HR- och kommunikationsdirektör på Egmont Publishing SE, och på senare år i rollen som CHRO, först på Zmarta Group, senare på Wise Group. Men Sabina Lindström är heller ingen nykomling på Aftonbladet. Mellan 2006 och 2009 arbetade hon med strategiska HR-projekt i Aftonbladets HR-team.

– Det är fantastiskt roligt att få komma tillbaka till det som jag känner som Sveriges mest dynamiska och spännande mediearbetsplats. Det ska också bli väldigt fint att kunna bidra in med alla de erfarenheter jag har med mig från åren på Egmont, Zmarta och Wise, säger Sabina Lindström.

I juni blev Aftonbladet en del av den nya mediekoncernen Schibsted Media, ett dedikerat mediebolag, som öppnar nya möjligheter att utveckla journalistiken – och nya möjligheter till samarbeten på tvärs i organisationen.

– Sabina Lindström kommer in med viktig transformationskompetens i vår nya organisation, både när det gäller att stärka befintlig verksamhet, men också i arbetet med att utveckla och bygga nytt framåt, säger Lennart Augustsson, SVP People & Culture på Schibsted Media.

Sabina Lindström tillträder omgående och tar samtidigt plats i Aftonbladets ledningsgrupp.

– Hon blir en väldigt viktig spelare när vi ska bygga Aftonbladet ännu starkare, att vi har rätt kompetens hos oss och fortsätter att bygga och utveckla våra medarbetare blir avgörande för att vi ska nå våra högt uppsatta mål, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.

Sabina Lindström efterträder Martina Ehn som går in i en ny koncernövergripande roll i Schibsted Media, som Head of Business Solutions & Payroll Sweden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, publisher. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se

Sabina Lindström, HR-chef, Aftonbladet. Foto: Carolina Byrmo / Aftonbladet
Sabina Lindström, HR-chef, Aftonbladet. Foto: Carolina Byrmo / Aftonbladet

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme.

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.