Läxhjälpen allt viktigare när annat lockar elever i Hjulsta

Einar Mattsson äger ett stort bostadsbestånd i Hjulsta på Järvafältet och sponsrar idag 30 platser hos Läxhjälpen på Hjulsta grundskola. Den familjeägda fastighetskoncernen vet att en bra skola är viktig för ett bostadsområdes attraktivitet. Läxhjälparna på Läxhjälpen blir en naturlig en brygga mellan samhället och skolan. Fler betydelsefulla vuxna personer i elevernas närhet blir också goda förebilder.

Läxhjälpare och elever runt ett bord i Hjulsta
Kollage: Foton från Läxhjälpen

Philip Jörestig, koordinator för Läxhjälpen i Järva, som själv varit läxhjälpare på Hjulsta grundskola och bott nära Järva, kan inte nog bekräfta hur viktigt denna möjlighet till extra hjälp utanför skolan är idag.

– Familjerna i Järvaområdet är ofta trångbodda och har ofta inte heller den ekonomiska möjligheten att betala för individuellt studiestöd hemma. Läxhjälpen stöttar via företag som Einar Mattsson ett antal elever varje termin som inte har godkända betyg, så att de ska få godkänt. Så att de blir behöriga att kunna söka in på gymnasiet.

Vad vill Läxhjälpen åstadkomma?
– Vi på Läxhjälpen vill göra verklig skillnad för eleven. Kunskap driver samhällen framåt. Vi formar framtidens medborgare här. Som läxhjälpare blir du alldeles varm i hjärtat när du ser att eleven tagit till sig, tagit ansvar och förstått något som tidigare var svårt och utmanande. Den stoltheten du ser då är inte bara ett erkännande för eleven, utan också en oslagbar belöning för läxhjälparen, berättar Philip.

Utmaningar som påverkat resultaten
För Läxhjälpen i Hjulsta har det inte bara gått på räls. Trots studieavtal med eleverna om närvaro och förberedelse inför varje studiepass, så har närvaron stundtals varit svag, som exempelvis under Ramadan. Ungdomarna slits mellan skola, fritidsaktiviteter, familj och vintertid finns även rädslan att gå hem i mörkret. En annan bidragande faktor är att busskorten endast gäller fram till klockan 18.00, och eleverna behöver då lämna studiepasset tidigare.

Läxhjälparna fortbildas i förtroendeskapande
Utöver att lära ut studieteknik, planering och ren kunskapsinhämtning är relationsbygget med eleven en viktig framgångsfaktor. Hur ska eleven kunna relatera till läxläsaren? Läxhjälparen prata även om annat än skolan, visar intresse för eleven och ser till att det finns ett ömsesidigt utbyte av tankar och idéer.

Kunskaperna och insatserna från Läxhjälpen mäts
I början görs en nollmätning av elevens kunskapsnivå, för att kunna anpassa stödet efter varje individs behov. Sedan bestäms vilket eller vilka ämnen där behovet av insatser är störst. Läxläsare rekryteras från högskolor och universitet utifrån elevernas ämnesbehov. Behöver en skola särskilt stöd i matematik och historia, så rekryteras läxhjälpare med just den studieinriktningen.

– Det är viktigare än någonsin med Läxhjälpen. Eleven får en möjlighet att göra ett aktivt val för att kunna skapa en framtid via gymnasiestudier, avslutar Philip Jörestig.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Jag spanade länge efter öppningar på Einar Mattsson eftersom jag hade hört så mycket gott om företaget”— fredagsporträttet med Helena Stark9.8.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med kikaren i högsta hugg och alltid med lust att trimma buskar och träd, möter vi idag Helena Stark. Hon är en del av vår ambitiösa utemiljö-avdelning som gör fint för både hyresgäster och bin på våra innergårdar och rabatter i anslutning till fastigheterna. Efter längtan att få jobba här öppnades till slut en möjlighet och hon stortrivs bland sina inspirerande kollegor. Lär känna Helena i Einar Mattssons serie av anställdas fredagsporträtt:

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.