Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga – 911 Turbo 50 Years

För att fira 50-årsjubileet för 911 Turbo lanserar Porsche en exklusiv jubileumsversion av sin ikoniska sportbil. 911 Turbo 50 Years kombinerar enastående prestanda och utsökta material med exklusiva designelement. Interiören och exteriören för tankarna till de historiska 911 Turbo-modellerna, som kompletteras av tidlöst eleganta och moderna designdetaljer. Som tillval finns ett Heritage Design-paket som förädlar jubileumsmodellens estetik ytterligare. Porsche har begränsat 911 Turbo 50 Years, som bygger på den senaste generationen av 911 Turbo S, till 1 974 exemplar för att hedra året då den första 911 Turbo gjorde sin debut.

Unik jubileumsmodell med turbokänsla och design

När den lanserades 1974 flyttade Porsche 911 Turbo av typ 930 gränserna för vad som var möjligt. Den introducerade den banbrytande turbotekniken från tävlingsbilarna 917/10 och 917/30 i en serietillverkad sportbil med överlägsna prestanda och kombinerade detta med en unik design och oöverträffad användbarhet i vardagen. Jubileumsmodellen 911 Turbo 50 Years – baserad på 911 Turbo S som introducerades 2019 – hyllar och tolkar detta arv på nytt. Den standardmonterade vinylgrafiken på sidorna är en hyllning till den historiska folieringen på Porsche 911 RSR Turbo som presenterades på Frankfurt Motor Show 1973, som i sig var en föregångare till 911 Turbo. Den har den aktuella Porsche Turbo-exklusiva färgen Turbonite, som här gör sitt första framträdande på en 911. Turbonite används även i inlägg på den bakre motorkåpan, tanklocket och i Porsche-emblemet. Den används även som kontrastfärg i Turbo 50-modellogotypen. En annan historisk referens är användningen av antracitgrått på bladet till den bakre vingen, bakkjolen, spegelinfästningen och luftintagslisterna. Ett emblem på den bakre motorgrillen pryds av en turbokompressorikon och årtalen 1974-2024. När dörren är öppen projicerar LED-dörrprojektorn bilden av en turboladdare på marken bredvid bilen. 911 Turbo 50 Years levereras som standard med 911 Turbo S Exclusive Design-fälgar i Turbonite.

Interiören påminner om 1970-talets tidsanda

Interiören i 911 Turbo 50 Years är också en hyllning till historien bakom 911 Turbo. Som en exklusiv hyllning till de tidiga Turbo-modellerna pryder den ikoniska McKenzie-rutmönstret sätesklädselns mittpaneler och dörrpanelerna. Ytterligare kontraster i Turbonite gör att bilen skiljer sig ytterligare från den vanliga 911 Turbo S-serien. Till dessa Turbonite-detaljer hör säkerhetsbälten, reglage, dekorsömmar, dekorlister med dekorinlägg i svart läder och Porsche-emblemet på GT-sportratten. En belyst Turbo 50-logotyp pryder instegslisterna, som är tillverkade i svart borstad aluminium. Logotypen är broderad på sportstolarnas nackstöd och det finns en Turbo 50-logotyp på baksidan av vänster baksäte. Ovanför handskfacket finns en jubileumsplakett i aluminium med både Turbo 50-logotypen och sportbilens individuella tillverkningsnummer. A-stolpen, solskydden och innertaket är klädda i perforerad Race-Tex. Instrumentpanelen pryds av en analog Porsche Design Subsecond-klocka i speciell Turbo 50-design.

Ännu mer historia med Heritage Design-paketet

Det historiskt inspirerade tillvalsdesignpaketet 50 Years of Turbo Heritage kompletterar jubileumsmodellen med många ytterligare exklusiva design- och utrustningsdetaljer som går tillbaka till 911 Turbo-modellerna från 1970-talet. Grundfärgen i Heritage Design-paketet är lacken Aventurin Green Metallic. Alternativt finns både standardfärgerna till 911 och Paint to Sample-färgerna tillgängliga. En del av Heritage Design-paketet är en högkvalitativ dekorgrafik i vit satinfinish som består av tre delar: den så kallade lollipop-klubban med individuellt valbara bilnummer mellan 0 och 99, 50 years of Turbo-logotypen och en Porsche-logotyp. Den som föredrar en minimalistisk look kan välja bort vissa eller alla grafiska element. Det historiska Porsche-emblemet från 1964 används på motorhuven och på navkapslarna på Sport Classic-fälgarna, lackerade i briljantsilver och vitt (mattlack). Turbo 50- och Porsche-logotyperna på baksidan är guldfärgade. Invändigt avrundas jubileumsmodellen av extra läderdetaljer och ytterligare designelement i rutmönster. Instrumentpanelens inklädnad, handskfacket och ryggstödens inlägg har ett klassiskt mönster. Det historiska Porsche-emblemet sitter på ratten och i mittkonsolens förvaringsfack finns Porsche Exclusive Manufaktur-logotypen präglad i läder. Urtavlorna på kombiinstrumentet och Sport Chrono-klockan i Heritage Design-paketet går i grönt.

Enastående prestanda, stil och historia

Tekniskt är Porsche 911 Turbo 50 Years baserad på 911 Turbo S som har tillverkats sedan 2019. 3,7-liters boxermotorn med variabel turbingeometri (VTG) och dubbel turboladdning utvecklar 650 hk och 800 Nm vridmoment. Med en tjänstevikt på 1 640 kg ger det ett effekt-/viktförhållande på 2,52 kg/hk. 911 Turbo 50 Years behöver bara 2,7 sekunder för att accelerera från 0 till 100 km/h och når 200 km/h på bara 8,9 sekunder. Kraften överförs till hjulen via den 8-stegade dubbelkopplingsväxellådan (PDK) och den aktiva fyrhjulsdriften Porsche Traction Management (PTM) med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), inklusive den elektroniskt styrda differentialspärren på bakaxeln med helt variabel momentfördelning. I grundutförandet ingår ett sportavgassystem med svarta ändrör. Sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM), som sänkts 10 millimeter, och lyftsystemet på framaxeln ingår också i standardutrustningen, liksom LED Matrix-strålkastarna inklusive Porsche Dynamic Light System Plus. Bromsoken på det standardmonterade PCCB-bromssystemet är svartlackerade.

Exklusiv kronograf för en tidlös sportbil

Exklusivt för ägare av 911 Turbo 50 Years släpper Porsche Design Timepieces en speciell klocka som en hyllning till jubileumsmodellen. Kronografen 911 Turbo 50 Years är utrustad med det COSC-certifierade urverket Porsche Design WERK 01 200 med flyback-funktion. Precis som bilen är klockan begränsad till 1 974 exemplar och kombinerar klassisk design med modern teknik. Den svarta urtavlan med detaljer i Turbonite har en enastående likhet med klockan på instrumentpanelen. Armbandet är tillverkat av svart billäder med dekorsömmar i Turbonite och har ett vikbart spänne. Det transparenta höljet ger en vy över rotorn i samma stil som hjulen på 911 Turbo 50 Years. Limited Edition-numret som är ingraverat på titanhöljet motsvarar fordonets Limited Edition-nummer. Kronografen finns även i en specialversion i kombination med Heritage Design-paketet.

Klar för omgående beställning

Jubileumsmodellen 911 Turbo 50 Years kan beställas nu med ett pris från 2 950 000 kronor inkl. moms. Leveranserna startar hösten 2024. Det går redan nu att se bilen i den pågående specialutställningen Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo på Porsche Museum i Stuttgart-Zuffenhausen.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Förbruknings- och utsläppsvärden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i utbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.

Porsche 911 Turbo 50 Years
Bränsleförbrukning vid blandad körning (WLTP): 12,5 – 12,3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning (WLTP): 283 – 278 g/km

Porsche fördubblar modellutbudet av sin elektriska SUV Macan16.7.2024 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare två versioner av sin första helt elektriska SUV. Den bakhjulsdrivna modellen Macan är extremt effektiv och har en WLTP-räckvidd på upp till 641 kilometer. Macan 4S har en effekt på upp till 380 kW (516 hk) och placerar sig i den kraftfullare änden av modellprogrammet. Ett nytt Offroad Design-paket erbjuds nu också för samtliga versioner. Dessutom har modellerna fått en omfattande uppdatering av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS28.5.2024 15:15:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling. Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjli

Säsongspremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu börjar jakten på SM-guldet 2024!2.5.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Skandinaviens ledande racingmästerskap rivstartar säsongen 2024 på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Förlängd SM-status, miljöanpassat bränsle och comeback till FDM Jyllandsringen i Danmark är bara några av nyheterna. Nytt för i år är också att mästerskapet når fler racingentusiaster än någonsin tidigare genom öppen livestreaming av samtliga deltävlingar. Även i år arrangeras det populära eventet Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.