Förändrad utgivningstakt för Bonnier News Locals Östersunds-tidningar
Från och med 1 mars 2025 går Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund från utgivning sex dagar per vecka till utgivning tre dagar per vecka. Därmed följer tidningarna en utveckling som Bonnier News Local genomfört på flera andra titlar de senaste åren. E-tidningarna kommer också fortsättningsvis ges ut sju dagar per vecka.
– Effekterna av de frekvensjusteringar som vi genomfört på andra titlar har varit väldigt goda och vi har till exempel kunnat säkerställa satsningar i det redaktionella arbetet, säger Cecilia Ekebjär, chef redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.
Både Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund har sedan länge givits ut sex dagar i veckan. För att värna journalistiken och skapa ekonomisk uthållighet för en hållbar utgivning av papperstidningarna över tid, förändrar Bonnier News Local nu utgivningstakten till tre dagar per vecka. Nya utgivningsdagar blir tisdag, torsdag och lördag.
– Effekterna av de frekvensjusteringar som vi genomfört på andra titlar har varit väldigt goda och vi har till exempel kunnat säkerställa satsningar i det redaktionella arbetet. Samtidigt är den här typen av förändringar en förutsättning för att vi också ska kunna möjliggöra en långsiktig hållbarhet för våra papperstidningar. Vi vill så länge som möjligt kunna erbjuda våra kunder en fysisk tidning hem i brevlådan och med en sådan här förändring skapar vi möjligheter för det, säger Cecilia Ekebjär.
De båda tidningarna kommer, precis som tidigare, fortsätta att ges ut som e-tidning sju dagar per vecka.
– Det känns viktigt att vi kan fortsätta leverera en bra e-tidning veckans alla dagar eftersom vi ser att många av våra prenumeranter väljer att läsa den. Speciellt har vi sett det mönstret på orter där tidningen delas ut med post och därför inte kommer alla dagar, säger Kristina Forsström, chefredaktör på Östersunds-Posten.
Både Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund ökar sina digitala prenumeranter i relation till papperstidningsläsare och även de som läser den tryckta tidningen tar del av mycket av det digitala innehållet.
– Redan i dag gör vi på Länstidningen mycket journalistik som inte finns i papperstidningen. Oavsett hur många dagar i veckan som den produkten kommer ut är det därför en bra idé att även ta del av våra nyheter digitalt om man vill läsa all vår journalistik. Med det sagt har jag också förståelse för att flera kunder gärna hade haft kvar papperstidningen fler dagar i veckan, säger Ida Stiller, tillförordnad chefredaktör på Länstidningen Östersund.
Kontakter
Cecilia EkebjärChef redaktionell verksamhetBonnier News Local
Tel:070-573 26 10cecilia.ekebjar@bonniernews.seIda StillerTillförordnad chefredaktörLänstidningen Östersund
Tel:072-743 80 91ida.stiller@ltz.seKristina ForsströmChefredaktör och ansvarig utgivareÖstersunds-Posten
Tel:063-16 16 06kristina.forsstrom@op.seMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt27.8.2024 16:45:03 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i Bonnier News strategiska utveckling inleds nu arbetet med en ny organisatorisk struktur i syfte att accelerera koncernens transformation med fokus på en förenklad struktur.
Bonnier News Local planerar för automatiserad redigering av ytterligare 13 titlar20.8.2024 15:45:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local har inlett förhandlingar om att med start 30 september införa automatiserad redigering av ytterligare 13 av koncernens tidningar. Det efter att under våren ha infört automatiserad redigering av 24 titlar med mycket lyckat resultat.
Skansen och Garbergs vinner DN Reklamcupen 2024 med varumärkesstärkande kampanj19.8.2024 16:05:00 CEST | Pressmeddelande
Skansen och Garbergs har utsetts till vinnare av DN Reklamcupen 2024. Kampanjen hyllas för sin förmåga att stärka Skansens varumärke genom att inkludera flera viktiga aspekter som familjevänlighet och biologisk mångfald.
De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande
I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.
Bonnier News Local och Gota Media inrättar gemensam organisation för redaktionell utveckling14.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local och Gota Media utvecklar samarbetet och inrättar en gemensam organisation för redaktionell utveckling. Organisationen kommer att ledas av Anna-Clara Welander, chef redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum