Historisk nyhet från anrika Boschendal - Boschendal 1685 Chardonnay

Den 2 september lanseras en nyhet från anrika Boschendal i Systembolagets fasta sortiment. Boschendal 1685 Chardonnay är en hyllning till vinhusets historia som sträcker sig ända tillbaka till år 1685. Det är en klassisk välstrukturerad chardonnay med balanserad fatkaraktär och sval, uppfriskande fruktighet. Vinet passar utmärkt tillsammans med höstens smakrika fiskrätter, vällagad kyckling eller kryddigare grönsaksrätter. Artikelnummer: 20089, 149 kr.

Från och med den 2 september hittar du Boschendal 1685 Chardonnay i Systembolagets fasta sortiment. Vinet kommer från den anrika producenten Boschendal Estate, som grundades redan år 1865 i den sagolikt vackra natur som utmärker hjärtat av sydafrikanska Coastal Region. Deras viner utmärks av balans och fräschör och har en påtaglig inspiration av fransk elegans. Boschendal 1865 Chardonnay är gjort på utvalda chardonnaydruvor från svala, kustnära och väldränerade vingårdar i Cape Coast, framför allt distrikten Stellenbosch, Elgin och Cape Town. Mångfalden av olika chardonnaykloner inom de utvalda vingårdarna ger ger vinet komplexitet och karaktär. Elgin utmärks av friskhet och mineralitet medan Stellenbosch bidrar med smakrik och koncentrerad frukt. För att säkerställa optimal mognad handplockades alla druvor i olika omgångar.

Druvorna pressades varsamt i hela klasar innan musten kyldes ner för att få vila i två dygn. Jäsningen fick starta naturligt i ståltank, innan utvalda jäststammar adderades och jäsningen fick fortsätta i franska ekfat om 300 liter. Efter efter den malolaktiska jäsningen fick vinet vila i elva månader på sin jästfällning med regelbunden battonage. Årgång 2023 visar upp en intensiv och uppfriskande koncentration av smaker i utmärkt balans.

Resultatet är en klassiskt välstrukturerad chardonnay med balanserad fatkaraktär och sval, uppfriskande fruktighet. Boschendal 1685 Chardonnay passar perfekt till smakrika fiskrätter, vällagad kyckling, kryddigare grönsaksrätter, gräddiga svampanrättningar eller lagrad ost.

Läs mer om Boschendal Estate här.

Boschendal 1685 Chardonnay | Nr: 20089  | 149 kr | 13 % vol. | 750 ml | FS

För ytterligare information, produktprover eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Carolina Lenngren, PR Manager Spring Wine & Spirits, carolina.lenngren@springwine.se, 0760193696.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Grand Chêne Sans Soufre Ajouté - Efterlängtad ny årgång i tillfälligt sortiment21.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu gör Grand Chêne Sans Soufre Ajouté efterlängtad återkomst i tillfälligt sortiment med den nya årgången 2023. Den 6 september blir det femte året på raken som vinet släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Tidigare årgångar har minst sagt gjort succé och det är inte så konstigt. Intresset för naturlig vinframställning är större än någonsin och det finns få bättre exempel i den här prisklassen. Grand Chêne Sans Soufre Ajouté är en klassisk sydfransk blend från ansedda egendomen Maison Cazes som är kända för sina biodynamiskt odlade viner. Totalt släpps 21 000 buteljer. Artikelnummer: 92089, 125 kr.

Trapiche Tesoro Chardonnay - Argentinsk nyhet i fast sortiment20.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 september lanseras Trapiche Tesoro Chardonnay i Systembolagets fasta sortiment. Argentinska Trapiche är mästare på att visa upp chardonnaydruvans kvalitet när den odlas på hög höjd i Mendoza. Den här gången har de gjort ett smakrikt vitt vin med härligt rostad fatkaraktär och toner av tropisk frukt. Perfekt kompanjon till höstens kyckling, fisk- och skaldjursrätter, gärna med grillad yta. Artikelnummer: 2002, 119 kr.

Valiano Chianti Classico – Ekologisk klassiker från prisbelönt vingård14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 23 augusti lanseras 16 900 buteljer av ekologiska Valiano Chianti Classico DOCG 2021 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den prisbelönta vingården Valiano visar ännu en gång upp en klassisk, ursprungstypisk och välbalanserad Chianti Classico som är en perfekt partner till det mesta från det italienska köket. Vinet är både ekologiskt och Equalitas-certifierat, vilket är ett bevis på att det är tillverkat på ett hållbart sätt hela vägen från odling till produktion. Artikelnummer: 92565, 165 kr.

Tillfälliga lanseringsfavoriter från kultproducenten Tahbilk2.7.2024 15:06:15 CEST | Pressmeddelande

Den 5 juli är det äntligen dags för Tahbilks årliga parlansering i tillfälligt sortiment. Då lanseras australiensarna Tahbilk Museum Marsanne 2017 och Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Det här är två av de bästa exemplen på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fantastiskt med lagring. De strålande årgångarna är redan lagrade hos den kultförklarade producenten, men du kan naturligtvis spara dem ännu längre. Tahbilk Museum Marsanne, artikelnummer: 90105, 179 kr. Tahbilk Old Vines Shiraz, artikelnummer: 93995, 239 kr.

Nyhet från exklusiv terroirserie - Planteray Vintage Belize 200828.6.2024 13:59:46 CEST | Pressmeddelande

Nu lanseras en begränsad upplaga av Planteray Vintage Belize 2008 från exklusiva Terravera collection. Serien bjuder på en jorden runtresa där olika terroir utforskas för att se vad som gör varje romland unikt och det är nu dags för Belizes tropiker. Planteray Vintage Belize 2008 är den första som lanseras i Sverige under Plantations nya namn Planteray och den har givetvis genomgått den berömda dubbellagringen. Endast 369 flaskor släpps i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnummer: 84943, 1001 kr.