Binogi

Binogi partner till Guldäpplet

Binogi går in som ny partner till lärarpriset Guldäpplet. Guldäpplet är ett stipendium och en plats för att samla kunskap för lärare som förnyar undervisningen med digitala stöd för att ge elever likvärdiga förutsättningar att möta ett digitaliserat samhälle och arbetsliv. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners. Nu blir Binogi och Språkprojektet ny partner. Därmed stärks Guldäpplets arbete med kollegialt lärande.

Guldäpplet och Binogi i samarbete
Guldäpplet och Binogi i samarbete © Binogi och Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne

Binogi är en flerspråkig och multimodal lärplattform som utvecklas av forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet.

– När vi fick frågan om vi ville vara partner för Guldäpplet var svaret givet. Att uppmärksamma lärare i skolan är viktigt, säger Maria Henriksson, regionchef för Norden på Binogi och Språkprojektet. Utvecklingen går snabbt och diskussionerna är många kring vad som är bra och inte, vad som fungerar och inte. Efter mina år som lärare vet jag vilken insats en lärare gör dagligen. Guldäpplets nomineringar leder till spridning av goda exempel i Sverige och är också ett viktigt uppmärksammande av våra lärare, de som utbildar det viktigaste vi har i samhället: barnen och ungdomarna. Binogi och Språkprojektet arbetar aktivt med evidens och beprövad erfarenhet och är inget utan all viktig feedback från just lärare.

– Guldäpplet uppmärksammar just det jag brinner för och det som är anledningen till att jag var med och startade Binogi, eller Studi som vi hette då, säger Linus Gunnarson, vd och grundare av Binogi och Språkprojektet. En skola för alla, med de stöd som elever behöver, för att göra skolan intressant och rolig. De kloka och skickliga lärare som använder det digitala i kombination med det analoga i sin undervisning är en viktig kraft för att utveckla vår skola, både i Sverige och internationellt. Vi kommer att lära oss ännu mer vad våra lärare behöver och hur vi kan stötta elevens lärande genom att nu vara en del av Guldäpplet.

– Att Binogi blir partner stärker Guldäpplets mission att synliggöra lärare och deras erfarenheter, och att bidra till lärarprofessionens utvecklingsprocess och kunskapsbildning. Binogi bidrar tillsammans med övriga partners till att lärarutmärkelsen Guldäpplet kan utvecklas med kraft, säger Peter Becker, ordförande Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne och Guldäpplets jury.

Övriga partners i Guldäpplet är bland andra Stiftelsen DIU, grundare och koordinator, Sveriges Lärare, Sveriges Kommuner och Regioner, Skolverket och eTwinning.

Guldäpplet är en utmärkelse för lärare som bygger på nomineringar från hela landet. Två utmärkelser delas ut årligen, lärarpriset Guldäpplet och juryns särskilda pris. Juryn består av de två senaste årens Guldäpplepristagare, en företrädare för samtliga partners samt docent Susanne Kjällander (Stockholms universitet).

Mer information, pressmeddelanden, video och foton kring nominerade och pristagare m.m finns på Guldäpplets webbplats: www.diu.se/guldapplet

Maria Henriksson och Linus Gunnarsson © Binogi

Guldäpplet och Binogi i samarbete
© Binogi och Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne

Om oss

Binogi är ett flerspråkigt digitalt läromedel med korta, animerade lektioner. Lektionernas pedagogiska upplägg och relativt korta längd passar flera grupper väl, som elever med olika former av koncentrationssvårigheter, men även högbegåvade elever som önskar läsa extra på egen hand. Lektionerna finns i 13 olika skolämnen och både ljud och text finns översatta till flertalet olika språk, det ger alla möjlighet att följa med i undervisningen på sitt starkaste språk. Tillsammans med forskare och över 110 huvudmän bedriver Binogi forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet – Skola för alla från första dagen. Målet är att utveckla det bästa digitala läromedlet för alla, oavsett förutsättningar.

Följ Binogi

Senaste pressmeddelandena från Binogi

Professor Jim Cummins föreläser på årets Bokmässa30.8.2024 11:19:36 CEST | Pressmeddelande

Den världskända forskaren Jim Cummins kommer till årets Bokmässa för att hålla en inspirerande föreläsning om språkutveckling. Han är en av de främsta experterna på flerspråkiga elevers lärande, och hans forskning har hjälpt många lärare att förstå vikten av att stödja elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Arrangemanget är en del av Språkprojektet och Binogis program under årets Bokmässa. - Det är en enorm ära och ett privilegium att få en sådan prominent forskare som professor Jim Cummins att resa till Sverige och dela sina insikter med oss från Bokmässans scen, säger Maria Henriksson, Regionchef på Binogi och företrädare för Språkprojektet.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Använd Binogi ihop med UR:s material för att undervisa om Sexualitet, samtycke och relationer (SSR)19.12.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En lärarhandledning med kopplingar till Binogis material, men även UR:s tv- och radioprogram, finns under hela 2024 som stöd för lärare inom SSR. För Binogi och Språkprojektet har det alltid varit självklart att arbeta för att stärka elevers hälsa och välmående. I Lgr22 finns det specificerat att undervisning om Sexualitet, samtycke och relationer ska genomsyra olika ämnen i grundskolan. Med Binogis och UR:s material stödjer vi den undervisningen.

Binogi och Imvi Labs i samarbete för stärkt lästräning22.11.2023 15:55:03 CET | Pressmeddelande

Binogi tillhandahåller korta utbildningsfilmer som bygger på storytelling och fångar tittarens intresse. Allt utvecklat evidensbaserat av Språkprojektet. Imvi Labs har tillsammans med Karolinska Institutet utvecklat en träning för hjärnans koordination av ögonen som förbättrar läs- och koncentrationsförmåga. Tillsammans kan vi nu skapa en lärupplevelse som både förbättrar ögonkoordination, läshastighet och ämneskunskaper på ett lustfyllt sätt.

Upptäck Binogis värld med årets adventskalender16.11.2023 08:44:46 CET | Pressmeddelande

Adventskalendern från Binogi, det digitala läromedlet, är ett uppskattat inslag i svenska klassrum under december månad. Även i år har Binogi satt samman en kalender, med en lucka för var dag i december fram till julafton. Att tillsammans öppna kalendern i klassrummen, titta på Binogis lektionsfilm och gemensamt ta sig an diskussionsfrågan i dagens lucka är ett av de flera sätt som adventskalendern kan användas.