Binogi

Professor Jim Cummins föreläser på årets Bokmässa

Den världskända forskaren Jim Cummins kommer till årets Bokmässa för att hålla en inspirerande föreläsning om språkutveckling. Han är en av de främsta experterna på flerspråkiga elevers lärande, och hans forskning har hjälpt många lärare att förstå vikten av att stödja elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Arrangemanget är en del av Språkprojektet och Binogis program under årets Bokmässa.

- Det är en enorm ära och ett privilegium att få en sådan prominent forskare som professor Jim Cummins att resa till Sverige och dela sina insikter med oss från Bokmässans scen, säger Maria Henriksson, Regionchef på Binogi och företrädare för Språkprojektet.

Professor Jim Cummins, i samarbete med Binogi och Språkprojektet, kommer till Bokmässan 2024

Cummins tror på att skapa positiva och inspirerande lärandemiljöer, och han vill sprida de goda exempel han sett från lärare runt om i världen. Han menar att med rätt verktyg och förhållningssätt kan lärare göra stor skillnad för sina elever. Föreläsningen är till för att ge alla som jobbar med utbildning nya idéer och mod att prova nya arbetssätt, så att fler elever kan lyckas i skolan.

Det här är en chans att lyssna på en inspirerande talare som har mycket att dela med sig av.
Seminariet äger rum på torsdagen den 26 september klockan 11:00 - 11:45.
Skolspåret, scen J2.

Språkprojektet är forsknings- och utvecklingsprojektet som utvecklar den flerspråkiga, multimodala lärplattformen Binogi, tidigare Studi. Inom ramen för Språkprojektet skapas även mötesplatser för huvudmän och undervisande lärare. Språkprojektet arrangerar årligen flera kompetensutvecklande seminarier med syfte att öka engagemanget för multimodala och flerspråkiga arbetssätt inom svensk skola.

Professor Cummins har arbetat länge med att förbättra undervisningen för elever med olika språklig bakgrund. Hans forskning har visat att när elever får använda sitt starkaste språk som stöd, så lär de sig snabbare och bättre. Det här är extra viktigt för elever med en flerspråkig och mångkulturell bakgrund, där deras modersmål kan vara en ovärderlig resurs i skolarbetet.

Cummins har sedan år 2015 varit en viktig referens i utvecklingen av Binogi, ett digitalt läromedel, för att göra undervisningen mer tillgänglig för alla elever och för att fler snabbare ska bemästa skolspråket. På föreläsningen kommer han att dela med sig av sina erfarenheter och visa hur lärare kan använda ny teknik och smarta metoder för att hjälpa elever att nå sina mål. Med på scen finns Binogis Nordiska regionchef Maria Henriksson som moderator.

Jim Cummins bok Flerspråkiga elever - effektiv undervisning i en utmanande tid
© Natur & Kultur

Om oss

Binogi är ett flerspråkigt digitalt läromedel med korta, animerade lektioner. Lektionernas pedagogiska upplägg och relativt korta längd passar flera grupper väl, som elever med olika former av koncentrationssvårigheter, men även högbegåvade elever som önskar läsa extra på egen hand. Lektionerna finns i 14 olika skolämnen och både ljud och text finns översatta till flertalet olika språk, det ger alla möjlighet att följa med i undervisningen på sitt starkaste språk. Tillsammans med forskare och över 130 huvudmän bedriver Binogi forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet – Skola för alla från första dagen. Målet är att utveckla det bästa digitala läromedlet för alla, oavsett förutsättningar.

Följ Binogi

Senaste pressmeddelandena från Binogi

Binogi partner till Guldäpplet22.8.2024 13:28:34 CEST | Pressmeddelande

Binogi går in som ny partner till lärarpriset Guldäpplet. Guldäpplet är ett stipendium och en plats för att samla kunskap för lärare som förnyar undervisningen med digitala stöd för att ge elever likvärdiga förutsättningar att möta ett digitaliserat samhälle och arbetsliv. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners. Nu blir Binogi och Språkprojektet ny partner. Därmed stärks Guldäpplets arbete med kollegialt lärande.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Använd Binogi ihop med UR:s material för att undervisa om Sexualitet, samtycke och relationer (SSR)19.12.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En lärarhandledning med kopplingar till Binogis material, men även UR:s tv- och radioprogram, finns under hela 2024 som stöd för lärare inom SSR. För Binogi och Språkprojektet har det alltid varit självklart att arbeta för att stärka elevers hälsa och välmående. I Lgr22 finns det specificerat att undervisning om Sexualitet, samtycke och relationer ska genomsyra olika ämnen i grundskolan. Med Binogis och UR:s material stödjer vi den undervisningen.

Binogi och Imvi Labs i samarbete för stärkt lästräning22.11.2023 15:55:03 CET | Pressmeddelande

Binogi tillhandahåller korta utbildningsfilmer som bygger på storytelling och fångar tittarens intresse. Allt utvecklat evidensbaserat av Språkprojektet. Imvi Labs har tillsammans med Karolinska Institutet utvecklat en träning för hjärnans koordination av ögonen som förbättrar läs- och koncentrationsförmåga. Tillsammans kan vi nu skapa en lärupplevelse som både förbättrar ögonkoordination, läshastighet och ämneskunskaper på ett lustfyllt sätt.

Upptäck Binogis värld med årets adventskalender16.11.2023 08:44:46 CET | Pressmeddelande

Adventskalendern från Binogi, det digitala läromedlet, är ett uppskattat inslag i svenska klassrum under december månad. Även i år har Binogi satt samman en kalender, med en lucka för var dag i december fram till julafton. Att tillsammans öppna kalendern i klassrummen, titta på Binogis lektionsfilm och gemensamt ta sig an diskussionsfrågan i dagens lucka är ett av de flera sätt som adventskalendern kan användas.