Stark junimånad följt av avsvalnad juli i e-handeln

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för juni månad till 14,6 miljarder kronor och för juli månad till 11,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 17 procent jämfört med juni 2023 respektive en minskning med 1 procent jämfört med juli 2023.

Kommentarer från Svensk Handel

– Intresset för e-handeln är fortsatt skyhögt. Andelen som gör sina inköp online har under de senaste månaderna legat på nivåer som överträffar vad vi såg under pandemin. Det visar på att potentialen är enorm för e-handeln även i framtiden, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

– Att köpbeloppen är så pass låga, exempelvis som nu i juli, kommer inte som någon större överraskning. Vi vet att hushållens ekonomi är ansträngd till följd av fortsatt höga räntor. Riksbankens kommande räntebesked blir viktigt, och Svensk Handel förespråkar en dubbelsänkning. Här har även regeringen ett ansvar i att leva upp till löftet om att arbeta för en återhämtning av hushållens köpkraft.

– Det råder inga tvivel om att e-handeln från tredje land tar allt större marknadsandelar. Den fria konkurrensen ska givetvis värnas, men när vi svart på vitt ser hur företag som Temu och Shein tillåts agera efter helt andra spelregler än svenska handelsföretag, blir det också ett hot mot Sverige som handelsland. Vi vill se att svenska politiker, på såväl EU som nationell nivå nu agerar i frågan, avslutar Per Ljungberg.