Knutsson och Sundahl i delad Porsche Carrera Cup-ledning efter Kanonloppet i Karlskoga

Robin Knutsson och Lukas Sundahl tog var sin seger i årets fjärde deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Knutsson triumferade i det första heatet på Gelleråsen Arena, Sundahl i det andra.

Efter tävlingen i Karlskoga delar duon ledningen i mästerskapstabellen. Till nästa deltävling, som avgörs på Rudskogen Motorsenter i Norge 7-8 september, åker nämligen båda med 160 poäng i bagaget och med jagande konkurrenter på betryggande avstånd.

– Det är flera race kvar och mycket kan hända, men visst känns det som om titelkampen kommer att handla om oss två, säger Robin Knutsson.

Foto: Armin Hadzic

Klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena lockade storpublik och bjöd på god underhållning. Inte minst Porsche Carrera Cup Scandinavia bidrog genom händelserik racing där en kvartett förare hamnade lite extra i fokus.

Ser fram mot fighten

Robin Knutsson, WestCoast Racing: Tog målflagg som tvåa bakom Daniel Roos i det första heatet, men efter att tävlingsledning och domare sagt sitt utropades han till segrare långt efter målgång.

I det andra heatet var Knutsson nära en ny pallplats, men fick nöja sig med att bli fyra.

– Jag är nöjd med det första heatet, men hade hoppats på lite mer i det andra, sa Knutsson, som kom till Karlskoga i ensam mästerskapsledning, men nu delar den med Sundahl.

– Min första mästerskapsfight och jag ser fram emot den, försäkrar han.

Snabb revansch

Lukas Sundahl, Micke Kågered Racing: Såg lite blek ut i det inledande heatet, men tog revansch från pole position i det andra. Ledning från start till mål och 27 poäng in på kontot.

– I det första racet var det något fel på däcken och jag hade bara tur som lyckades få med mig en pallplats. På de här däcken fungerade det betydligt bättre, sa en mycket nöjd Sundahl efter dagens andra framträdande på banan.

Hans snabbaste varvtid, 1.03,470, var banrekord för Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena.

Blev av med segern

Daniel Roos, Fragus Motorsport: Efter fredagens superkval såg han ut som en vinnare och från pole position tog han mycket riktigt också målflagg som etta i dagens första race. Men norrlänningen fick inte behålla sin första seger i mästerskapet. Den lilla knuff han delade ut när han tog sig förbi Marcus Annervi och övertog ledningen gillade inte tävlingsledningen.  Roos fick fem sekunders tidstillägg och det hjälpte inte att hans team, Fragus Motorsport, protesterade.

Av seger blev det ”bara” en tredjeplats och inte gick det bättre i race två, trots att Roos startade det från ruta två och såg ut att kunna utmana Lukas Sundahl om tätpositionen in i första kurvan. Men Roos svängde inte, försvann rakt fram i stället med upplåsta bromsar.

– Jag tror att jag bromsade på den vita linjen på vänster sida. En miss av mig, säger han efter att han flaggats i mål som sjua

Roos var självklart missnöjd. Det som började så bra i fredags slutade, som han själv uttryckte det, med:

– Pannkaka.

Välkommen pallplats

Marcus Annervi, M3G Motorsport: Ledde race ett när Daniel Roos uppvaktade honom. Åkte därefter av och fick nöja sig med fjärde plats. I det andra heatet tog han revansch, slutade tvåa och såg både glad och lättad ut.

– Gott med en pallplats. Det behövde jag, sa Annervi.

Bakom ovan nämnda kvartett gjorde dansken Gustav Krogh på nytt en mycket bra tävling. Femteplatsen i heat ett följde han upp med en tredjeplats, hans andra pallplats under sin debutsäsong i Porsche Carrera Cup.

– Den här körde jag mig verkligen till och det ger självförtroende inför fortsättningen, sa en nöjd Krogh.

Jobbig seger

I mästerskapets Pro Am-klass för lite äldre förare vann Kjelle Lejonkrans, Micke Kågered Racing, dubbelt och petade bort teamkompisen Albin Wärnelöv från tätpositionen i tabellen. Men Lejonkrans fick verkligen slita för segrarna. Speciellt den i race två då han uppvaktades stenhårt av Oscar Löfquist.

– En av mina jobbigaste segrar. Framförallt mentalt, medgav Lejonkrans som saknade fart i bilen och som med svettpärlor i pannan stod emot varje omkörningsförsök.

Albin Wärnelöv blev trea och fyra och är tvåa i mästerskapstabellen där han skuggas av Löfquist som efter en andra- och tredjeplats i Karlskoga nu bara är en enda poäng efter.

Den sista pallplatsen i Pro Am, andraplatsen i race två, körde Hampus Hedin till sig i sin comeback i mästerskapet.

Comeback var det även för prins Carl Philip som i sin säsongsdebut slutade fyra och sexa i Pro Am.

Jernberg i fortsatt topp

I supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia befäste Theo Jernberg sin ledning totalt med två nya segrar i mästerskapets GT4-kategori. Racesegrarna delade emellertid en GT3-duo på, teamkompisarna i Fragus Motorsport, Wilmer Wallenstam och Isabell Rustad.

Gelleråsen Arena, Karlskoga, 17 augusti

3) Kjellin Motorsport, 186

4) M3G Motorsport, 185

5) WestCoast Racing, 158

För mer resultat och tabeller – se www.carreracup.se

Lukas Sundahl, segrare race två.
Foto: Armin Hadzic
Robin Knutsson, segrare race ett.
Foto: Armin Hadzic
Lukas Sundahl-Marcus Annervi-Gustav Krogh.
Daniel Roos (nr 14)
Robin Knutsson.
Foto: Armin Hadzic
Marcus Annervi (16), Gustav Krogh (69)
Foto: Armin Hadzic
Prispall race 2, fr.v: Marcus Annervi (tvåa), Lukas Sundahl (etta), Gustav Krogh (trea).
Foto: Armin Hadzic
Prispall Pro Am race 2, fr.v: Hampus Hedin (tvåa), Kjelle Lejonkrans (etta), Oscar Löfquist (trea).
Foto: Armin Hadzic
Kjelle Lejonkrans (21), Oscar Löfquist (91)
Foto: Armin Hadzic
Start race 2 med Lukas Sundahl (21) och Daniel Roos (14) i täten.
Albin Wärnelöv.
Theo Jernberg.
Foto: Armin Hadzic

Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport. Porsche Carrera Cup-konceptet är ett av världens mest populära entyps racing-mästerskap och finns på elva marknader. Porsche Motorsport driver även Porsche Mobil 1 Supercup som är supportklass till Formel 1.

Inför säsongen 2022 tog Svenska Bilsportförbundets (SBF) förbundsstyrelse beslutet att tilldela Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Den säsongen erövrade Lukas Sundahl SM-guldet, 2023 blev Ola Nilsson svensk mästare.

2024 års upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs med Porsche 911 GT3 Cup (992). Mästerskapet innehåller två klasser. Förutom Porsche Carrera Cup Scandinavia även Pro Am. Den sistnämnda är öppen för äldre förare som börjat sin racingkarriär på toppnivå lite senare i livet.

2024 ingår sex deltävlingar i mästerskapet – fyra i Sverige, en vardera i Norge och Danmark. Senast Porsche Carrera Cup Scandinavia tävlade i Danmark var 2011.

Kalender 2024
3-4 maj: Scandinavian Raceway, Anderstorp (Race 1-2)
1-2 juni: Gelleråsen Arena, Karlskoga (Race 3-4)
29-30 juni: FDM Jyllandsringen, Danmark (Race 5-6)
16-17 augusti: Gelleråsen Arena, Karlskoga (Race 7-8)
6-7 september: Rudskogen Motorsenter, Norge (Race 9-10)
20-21 september: Mantorp Park, Mantorp (Race 11-12)

Fördel Roos och Sundahl när Porsche Carrera Cup Scandinavia återvänder till Danmark27.6.2024 10:54:29 CEST | Pressmeddelande

Marcus Annervi vann båda heaten i Anderstorp och Robin Knutsson kopierade den prestationen i årets andra deltävling. Får vi se en ny dubbelsegrare när Porsche Carrera Cup Scandinavia, efter 13 år, återvänder till Danmark 29-30 juni? Kanske står Daniel Roos eller Lukas Sundahl på tur, de enda av de svenska toppförarna som tävlat på helgens banan, FDM Jyllandsringen?

Dubbelseger förde Robin Knutsson till ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia2.6.2024 19:40:45 CEST | Pressmeddelande

Efter dubbla pallplatser i premiären bestämde sig göteborgaren Robin Knutsson för att fullfölja årets satsning i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Vilken tur. I den andra deltävlingen, som avgjordes i Karlskoga i helgen, slog han nämligen till med dubbla segrar, klättrade till ledning i mästerskapet och är nu en het titelkandidat inför fortsättningen. – Jag är jättenöjd! Det här hade jag inte kunnat drömma om i går morse, sa Knutsson som hade Daniel Roos närmast efter sig i båda racen. Tredjeplatserna delade Lukas Sundahl och Marcus Annervi på.

Fyrfaldige STCC-mästaren Robert Dahlgren kryddar startfältet i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena30.5.2024 09:44:00 CEST | Pressmeddelande

Spänning, dramatik och tuffa dueller om heatsegrarna. Det bjöd premiären i Anderstorp på. Vad väntar i rond två av Porsche Carrera Cup Scandinavia, som avgörs på Gelleråsen Arena kommande helg? Tät racing, fortsatt intensiv kamp om mästerskapspoängen och ett startfält kryddat med fyrfaldige STCC-mästaren Robert Dahlgren! Bland annat.