Suverän långdistansseger för Tove Alexandersson på EM

Det blev snabb revansch för gårdagens fjärdeplats för Tove Alexandersson på EM i Ungern. På en mycket tuff långdistans i hög värme vann Alexandersson guldet hela fyra minuter före Simona Aebersold, Schweiz. ”Jag lyckades undvika större misstag. Jag är supernöjd”, säger Tove efter guldloppet. I herrloppet blev Emil Svensk fyra och Viktor Svensk sexa.

Tove Alexandersson korsar mållinjen som suverän segrare på EM långdistans.
Tove Alexandersson korsar mållinjen som suverän segrare på EM långdistans. Johan Trygg/Svensk Orientering

Den här dagen stod Tove Alexandersson i en klass för sig, som så många gånger förr. Dagens överlägsna seger innebar Toves tionde EM-guld.

Tove tog med sig en del lärdomar från gårdagens medeldistans.

– Jag tyckte det var väldigt kul i går men samtidigt kände jag att jag inte behärskade det. Det är det jag tycker är så roligt med orientering. Trots att jag hållit på så länge så kommer det fortfarande nya terrängtyper och saker att lära sig, säger Alexandersson och fortsätter:

– Jag tog med mig några saker från i går men kände även i dag att det var svårt. Men jag lyckades undvika större misstag i dag. Jag är supernöjd.

Alexandersson berättar mer om utmaningarna:

– I går hade jag problem att hålla riktningen när jag sprang på de flacka områdena. Det var svårt i dag också men jag försökte jobba med det. Att ta kontrollerna uppifrån i sluttningarna är också jättesvårt. Man ser inget, det är supersvårt. Det handlade om att vara medveten om hur svårt det är.

– Det var inget perfekt lopp men jag höll ihop det riktigt bra. Långdistansen hade jag sett fram emot mest så jättekul att jag kunde prestera så bra. Gårdagen blev verkligen en tankeställare.

Emil Svensk fyra och Viktor Svensk sexa på EM långdistans

De svenska herrarna räckte inte till för pallen på EM:s långdistans i Ungern. Emil Svensk som var bäst med fjärde plats blev upphunnen av sex minuter senare startande Kasper Fosser som tog guldet i stor stil, 3.44 före Daniel Hubmann, Schweiz. Bronset gick till Mika Kirmula, Finland.

Emil Svensk var kanske det största svenska hoppet i herrklassen men han fick en dålig start med en bom direkt.

– Det var en väldigt dålig inledning på loppet med en stor miss på första kontrollen. Säkert en och en halv minut där, berättar Emil Svensk och fortsätter:

– När Kasper kom i kapp så blev det först en uppgiven känsla. Men jag tog mig samman och tryckte på därifrån till mål. Jag pushade på bra hela vägen och hade krafter. Det blev ett konstigt lopp på det sättet

Andre svensk för dagen blev Viktor Svensk på en fin sjätteplats, två pinnhål upp från i går. I mål trodde han kanske inte att det skulle räcka så långt upp i resultatlistan.

– Jag gjorde en mycket bättre teknisk insats än i går. Jag försökte öppna ganska lugnt och metodiskt men blev fruktansvärt trött på slutet ändå, berättar Viktor Svensk.

EM, Mór, Ungern

Damer långdistans, 10,8 km
1. Tove Alexandersson, Sverige 85:43
2. Simona Aebersold, Schweiz +4:04