Elgiganten väljer Carat efter omfattande mediebyråpitch

Elgiganten och dentsubyrån Carat har befäst sitt samarbete med ett nytt partnerskapsavtal på fyra nordiska marknader.

I december 2023 initierade Elgiganten en pitch för att hitta rätt partner för att hantera sin omfattande mediebudget i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Återigen föll valet på Carat, men denna gång med ett helt nytt ramverk med en prestationsdriven partnerskapsmodell för att tillsammans säkerställa Elgigantens transformation.

Madeleine Jarehov, MD Carat Sverige, kommenterar det nya samarbetet:

“Det ligger en inspirerande utmaning framför oss. På Carat ser vi detta som en ny form av partnerskap där vi tar ett helt annat ansvar och vi är otroligt glada och stolta över att fortsatt vara med och driva Elgigantens transformation framåt.”

Elgiganten har genomfört en omstrukturering för att centralisera beslutsfattandet och säkerställa en strömlinjeformad strategisk inriktning. För att anpassa sig till denna nya struktur verkar Carat nu genom två kompetensområden: mediestrategi och prestation. Dessa områden är utformade för att göra samarbetet så effektivt och målinriktat som möjligt.

Ett partnerskap med tillit och frihet

Samarbetet mellan Elgiganten och Carat går utöver traditionella mediestrategier. Medan Elgiganten har satt upp mål och budgetar, får Carat friheten att justera och fördela medel över olika mediekanaler för att uppnå bästa resultat. Detta förhållningssätt kräver djupt ömsesidigt förtroende och starkt samarbete.

Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten, utvecklar beslutet att samarbeta med Carat:

“Detta nya partnerskap är ett djärvt steg framåt i vår marknadsföringsstrategi. Genom att integrera en prestationsdriven modell möjliggör vi ett mer dynamiskt och lyhört förhållningssätt till mediehantering. Detta samarbete bygger på gemensamma mål och ett affärspartnerskap som sträcker sig bortom traditionell kund - byråmodell, som vi är övertygade om kommer att stärka vår position över hela Norden.”