”Bara storbankerna tjänar på Riksbankens räntepolitik”

Riksbankens räntesänkning med endast 0,25 procentenheter var väntad – men beslutet fel. Det anser LO-ekonomerna. De bedömer att svensk ekonomi skadas av den onödigt höga räntan.

- Jag menar att det finns fem tydliga argument för varför Riksbanken snabbare skulle sänka sin ränta, säger LOs chefsekonom Torbjörn Hållö.

De fem argument han lyfter fram är:

1. Inflationen är tydligt under Riksbankens mål om två procent.
  2. Arbetslösheten stiger och tillväxten är svag.
  3. Räntan biter hårt i Sverige på grund av att bolånetagare i huvudsak har rörliga bolån.
  4. Lönebildningen är stabil, och löneökningstakten i Sverige sjunker.
  5. Inflationen (HIKP) i Sverige är cirka en procent lägre än i euroområdet.

- De enda som tjänar på Riksbankens onödigt höga räntor är storbankerna. Hög styrränta gör att bankerna kan låna ut dyrt samtidigt som bankerna nästan inte betalar någon ränta på sina kunders bankkonton, säger Torbjörn Hållö.

Om oss

LO är en sammanslutning av tretton svenska fackförbund. LO har till uppgift att leda och samordna LOs och förbundens strävanden att tillvarata arbetstagarnas intressen på arbetsmarknaden och inom näringslivet. LO ska också verka för en samhällsutveckling på grundval av politisk, social och ekonomisk demokrati präglad av jämlikhet och jämställdhet.