LO-ekonomerna: ”Inget kosläpp i svensk ekonomi”

LO-ekonomerna släpper idag en uppdaterad ekonomisk prognos

-Det är inget kosläpp i svensk ekonomi. Hushållen fortsätter att hålla hårt i plånboken. För att få fart på hjulen i svensk ekonomi krävs att hushållen börjar konsumera. Det förutsätter höjda reallöner och sänkta räntor, säger LOs chefsekonom Torbjörn Hållö.

LO-ekonomerna har uppdaterat de ekonomiska utsikterna från juni med den statistik som kommit in under sommaren och början på hösten.

Uppdateringen visar att svensk ekonomi fortsätter utvecklas svagt. Svensk ekonomi fortsätter att utvecklas svagt. De senaste årens utveckling, där en svag inhemsk efterfrågan räddas av en god utveckling i nettoexporten, förstärks i LO-ekonomernas uppdaterade prognosbild. De förväntningar som funnits från bland annat Riksbanken om ett potentiellt kosläpp för hushållens konsumtion under 2024 har kommit på skam.

Inflationstrycket i den svenska ekonomin är fortsatt mycket svagt. Det är en indikator på att finans- och penningpolitik är för åtstramande. LO-ekonomerna bedömer att inflationen enligt KPI under år 2025 kommer vara under noll procent.

Hela prognosen hittas här:

Om oss

LO är en sammanslutning av tretton svenska fackförbund. LO har till uppgift att leda och samordna LOs och förbundens strävanden att tillvarata arbetstagarnas intressen på arbetsmarknaden och inom näringslivet. LO ska också verka för en samhällsutveckling på grundval av politisk, social och ekonomisk demokrati präglad av jämlikhet och jämställdhet.