Transportstyrelsen

Så kan Arlanda flygplats utvecklas

Dela

Nya landningsplatser för elektriska luftfartyg som startar och landar vertikalt. Infrastruktur för elflyg och vätgasflyg. U-space som automatiserar obemannad trafik. Det är några av de framtidsscenarion som Transportstyrelsen presenterar i en rapport om Arlandas framtid.

Ett flygplan flyger över terminal fem på Arlanda.
Arlanda behöver förbättra tillgängligheten till och från flygplatsen. Foto: Adobe Stock

Arlanda är Sveriges klart största flygplats. Men för att bli mer konkurrenskraftig behöver Arlanda öka kapaciteten i infrastrukturen och förbättra tillgängligheten till och från flygplatsen. Därför har regeringen utsett en samordnare som ska ge förslag på hur det kan gå till. På uppdrag av samordnaren har Transportstyrelsen tagit fram en rapport om hur Arlanda kan komma att utvecklas på lång sikt.

– Vårt resande i luften påverkas av händelser i omvärlden, ekonomin och teknikutvecklingen. Vi ser att inrikestrafiken minskar medan utrikesresandet ökar och just utrikestrafiken förväntas stå för tillväxten framöver. Allt detta påverkar naturligtvis hur en flygplats bör vara utformad. Genom den här rapporten vill vi glänta på dörren till framtidens flygplats, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Elflyg på korta sträckor

Något som bedöms öka i omfattning på sikt är drönare och så kallade eVTOL (electric vertical take-off and landing aircraft). Även om dessa på kort sikt inte kommer påverka verksamheten på Arlanda i någon större utsträckning, kommer de behöva nya landningsplatser – vertiports – eftersom de startar och landar vertikalt. Det kan liknas vid dagens helikopterflygplatser.

I ett längre tidsperspektiv är det sannolikt att den här typen av mindre elflyg kommer att transportera passagerare till och från Arlanda i hela Mälardalen. Enligt rapporten är det till och med möjligt att Arlanda skulle kunna utvecklas till en hubb för den här typen av transporter.

När det gäller luftrummet kommer U-space att införas successivt fram till år 2035. U-space kan förklaras som ett koncept av digitala tjänster som går ut på att automatisera den obemannade trafiken. Även dagens luftfart på Arlanda kommer kunna dra nytta av U-space och automatiseras i allt större utsträckning.

Inrikestrafik med elflyg

Om elflyget vinner mark kan Arlandas betydelse som nav för inrikestrafiken komma att minska. Inrikesflygningar kan då i stället ske genom direktflyg mellan olika destinationer. Elflyg och vätgasflyg kräver också ny infrastruktur och kommer av säkerhetsskäl att behöva separeras från övrig trafik. Nya regler för tillhandahållande av marktjänster och ökade krav på användning av hållbart flygbränsle är andra saker som kan ha betydelse för Arlandas utveckling.

Rapporten innehåller förutom statistik över flygtrafiken även en beskrivning av luftfartens historiska respektive framtida utveckling.

Kontakter

Bilder

Ett flygplan flyger över terminal fem på Arlanda.
Arlanda behöver förbättra tillgängligheten till och från flygplatsen.
Foto: Adobe Stock
Ladda ned bild

Länkar

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen kan gå vidare med upphandlad skylttillverkare25.10.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Förvaltningsdomstolen har bedömt att Transportstyrelsen har agerat rätt vid upphandlingen av ny skylttillverkare: – Vi kommer nu arbeta vidare utifrån det utslaget. Avtalet som ska tecknas är med ett tyskt bolag verksamt i Tyskland, som enligt uppgift kommer att bygga upp den svenska skylttillverkningen på plats i Sverige med hjälp av en svensk partner, säger Anna Berggrund, avdelningschef.

Sverige sticker ut när det gäller påbackningsolyckor23.10.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige har betydligt högre andel påbackningsolyckor, jämfört med länder som Frankrike och USA. Det framkommer i en ny studie från Karlstads universitet i samarbete med Chalmers industriteknik: – Parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta platser, där nästan hälften – 44 procent – av olyckorna inträffar, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye