Bonnier News

Bonnier News Local planerar för automatiserad redigering av ytterligare 13 titlar

Dela

Bonnier News Local har inlett förhandlingar om att med start 30 september införa automatiserad redigering av ytterligare 13 av koncernens tidningar. Det efter att under våren ha infört automatiserad redigering av 24 titlar med mycket lyckat resultat.

Automatiserade sidor från Mora Tidning.
Automatiserade sidor från Mora Tidning.

I början av mars infördes automatiserad redigering av 24 olika titlar och en ny redigeringsorganisation etablerades. Efter en lyckad vår och ett aktivt arbete med att utveckla såväl processer som teknik, planerar Bonnier News Local för att införa arbetssättet på de titlar som ingår i skikt två.

– Vi är väldigt nöjda med utfallet av det här nya sättet att arbeta och har lärt oss mycket under våren. Kvaliteten på de automatiskt redigerade tidningarna är otroligt hög och organisationen har på ett imponerande sätt tagit till sig ett helt nytt sätt att arbeta. Det gör att vi nu bedömer att vi är redo att ta nästa steg och införa automatiserad redigering för titlarna i skikt 2, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local.

Totalt är det 13 titlar som berörs. Implementeringen planeras att inledas 30 september och skiftet av arbetssätt görs för en eller två titlar åt gången under hösten.

Förslaget, som just nu förhandlas, innebär en utveckling av den gemensamma redigeringsorganisation som infördes under våren. Bonnier News Local har för avsikt att inrätta en gemensam hubb som ansvarar för planeringen av samtliga titlar inom skikt 2. Drygt tio tjänster på de involverade tidningarna berörs.

– Vår nya redigeringsorganisation har kommit in i arbetet på ett bra sätt och därför känns det tryggt att nu utveckla den än mer. Tyvärr innebär det att en del medarbetare blir av med sina arbetsuppgifter, vilket alltid är tråkigt. Men våra tidningar måste fortsätta ligga i framkant, det är och kommer förbli väldigt viktigt, säger Pia Rehnquist.

Intresset för Bonnier News Locals automatiserade redigering är stort, både nationellt och internationellt.

– Vi har fått många nyfikna frågor om hur tekniken fungerar, hur arbetet går till och hur resultatet är. Det känns väldigt roligt och visar att vi är på rätt väg.

De titlar som ingår i skikt 2 är:

Arbetarbladet
Gefle Dagblad
Borlänge Tidning
Falu-Kuriren
Länstidningen Södertälje
Östersunds-Posten
Länstidningen Östersund
Örnsköldsviks Allehanda
Sundsvalls Tidning
Norrtelje Tidning
Skånska Dagbladet
Jönköpings-Posten
Vestmanlands Läns Tidning, VLT

Kontakter

Bilder

Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local
Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local
Pressbild
Ladda ned bild

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Förändrad utgivningstakt för Bonnier News Locals Östersunds-tidningar14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med 1 mars 2025 går Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund från utgivning sex dagar per vecka till utgivning tre dagar per vecka. Därmed följer tidningarna en utveckling som Bonnier News Local genomfört på flera andra titlar de senaste åren. E-tidningarna kommer också fortsättningsvis ges ut sju dagar per vecka. – Effekterna av de frekvensjusteringar som vi genomfört på andra titlar har varit väldigt goda och vi har till exempel kunnat säkerställa satsningar i det redaktionella arbetet, säger Cecilia Ekebjär, chef redaktionell verksamhet på Bonnier News Local.

De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye