Nu sänker SBAB alla bolåneräntor igen

SBAB sänker 3-månadersräntan med 0,10 procentenheter vilket ger en listränta på 4,52. Samtidigt sänker SBAB samtliga bundna bolåneräntor med ett till tio års bindningstid med mellan 0,10 och 0,25 procentenheter. Det ger exempelvis en listränta på 3,76 för den 2-åriga räntan. Förändringarna träder i kraft idag onsdag den 21 augusti.

SBAB:s ambition är att agera transparent i räntesättningen och ha en följsamhet mellan bolåneräntor och upplåningskostnader och samtidigt ta hänsyn till konkurrenssituationen på marknaden. Med anledning av fortsatt sjunkande upplåningskostnader sänker nu SBAB listräntan för samtliga bindningstider med mellan 0,10 - 0,25 procentenheter.

Senast i juli sänkte SBAB samtliga räntor på bolån, den rörliga sänktes då med 0,15 procentenheter. Sammantaget har SBAB sänkt den rörliga bolåneräntan sex gånger under 2024 med totalt 0,60 procentenheter.

– Riksbankens sänkning av styrräntan innebär lägre upplåningskostnader för oss som bank, vilket gör att vi kan sänka bolåneräntorna ytterligare. Under året har SBAB successivt sänkt den rörliga bolåneräntan med totalt 0,60 procentenheter. Vi är nu inne i en period av sjunkande räntor vilket är en stor lättnad för många hushåll, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är enkel. Någon komplicerad och tidskrävande förhandling om bolåneräntan finns inte. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån från och med onsdag 21 augusti.

Besök gärna www.sbab.se för mer information om SBAB, bolån och sparande.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 287 000 och 634 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2024). Antal medarbetare (FTE) är 957. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Manegen krattad för ytterligare fyra sänkningar av styrräntan15.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gårdagens inflationsutfall för juli, den stärkta kronan, och tydligare förväntningar om att ECB och FED kommer att sänka sina styrräntor i närtid, bör innebära att Riksbanken under hösten sänker styrräntan med mer än vad man sagt. Att Riksbanken dubbelsänker innan ECB och FED har fattat sina respektive beslut, är dock inte troligt. SBAB:s tidigare prognos om totalt fem sänkningar av styrräntan under året ligger fast. Däremot har prognosen för bolåneräntorna för alla bindningstider justeras ned för närmsta året. Detta till följd av minskade upplåningskostnader efter den senaste tidens fallande räntor på bostadsobligationer och en oväntat snabb marknadsrespons av de förväntade sänkningarna av styrräntan. På lite sikt väntas de lite längre bundna räntorna stiga något igen vilket skulle kunna öka intresset för att binda räntan innan de återigen går upp. Just nu väljer dock en historiskt stor andel nya bolånetagare, rörlig ränta.

Stiltje på bostadsmarknaden i juli6.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen – som mäter hur lätt det är att sälja en bostad – visar på en sammantaget oförändrad temperatur i juli i förhållande till juni. För lägenheter föll visserligen antalet återpublicerade annonser samtidigt som budpremierna steg något. Det motverkades dock av framför allt färre budgivare och längre annonstider. På villasidan sjönk också antalet budgivare något. Trots det steg budpremierna svagt. Även om temperaturen på bostadsmarknaden stigit sedan årets början är det en bit kvar till normala temperaturer, för både Sverige som helhet och i alla tre storstadsområdena.

SBAB Bank AB (publ) meddelar om förtida inlösen av primärkapitalinstrument (AT1) med ISIN SE00121937795.8.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) meddelar att man kommer att genomföra en förtida inlösen av samtliga utestående primärkapitalinstrument (AT1) emitterade den 5 september 2019 med ISIN SE0012193779, med ett totalt utestående nominellt belopp om 1 600 000 000 kronor (”Obligationerna”) i enlighet med villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”).

SBAB Bank AB (publ) gives notice of early redemption of additional tier 1 capital notes with ISIN SE00121937795.8.2024 11:00:00 CEST | Press release

SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) announces that it will carry out an early redemption of all outstanding floating rate additional tier 1 capital notes issued on 5 September 2019 with ISIN SE0012193779 with a current aggregate nominal amount outstanding of SEK 1,600,000,000 (the “Notes”) in accordance with the terms and conditions of the Notes (the “Terms and Conditions”).