Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
Att musik gynnar plantors tillväxt visar en hel rad vetenskapliga studier. Med strävan att förbättra kvaliteten ytterligare på sitt frukt- och grönsakssortiment gav Lidl Sverige under våren det statliga forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera vad forskningen säger om musikens påverkan på växter.
- Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Att musik gynnar plantors tillväxt och till exempel kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek visar en hel rad vetenskapliga studier. Vi kan genom vår rapport konstatera att olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt, säger Tora Råberg, forskare på RISE.
Det här har Lidl Sverige tagit fasta på och därför installerat ett ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter växthus och odlingar runt om i Sverige. Där får frukt och grönt växa upp till toner från Kungliga Filharmonikerna som bland annat framför en symfonisk version av ”Sån är Lidl”.
- Frukt och grönt är några av de mest uppskattade varorna på Lidl. Vi jobbar hela tiden med att ytterligare förbättra och förfina kvaliteten och genom det här samarbetet med Kungliga Filharmonikerna, våra svenska odlare och forskningsinstitutet RISE hoppas vi höja den redan höga kvaliteten ytterligare. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker. Bara det bästa är gott nog för våra kunder, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
38 procent högre plantor
Rapporten som RISE har tagit fram på uppdrag av Lidl Sverige, visar att musik har kraften att påverka växtriket. I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av alla frön till groddar när man spelade klassisk musik, vals eller naturljud för dem. Samma studie visade att flera musikgenrer har en positiv påverkan på sallad, både när det gällde rötternas och stammens längd. Enligt en annan studie ökade klassisk musik fröskörden på bönor med så mycket som 33 procent och bönplantorna växte sig 38 procent högre än plantor som inte fått växa till musik.
Totalt har fem odlare spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen. Dessa varor kommer att finnas till försäljning i samtliga Lidl-butiker runt om i landet från och med vecka 35. Produkterna kommer att vara märkta med en blå not, för att det ska vara enkelt att hitta dem. Varorna saluförs under Lidl Sveriges eget varumärke Matriket.
Kunskaps- och analysföretaget Novus genomförde under mars 2024 en undersökning där 3 592 svenskar fick frågor kring vilken dagligvaruaktör som får högst betyg på frukt och grönt avseende kvalitet och pris. Lidl fick ett prisbetyg på 3,84 och ett kvalitetsbetyg på 3,94, vilket gav ett totalbetyg på 3,89 – högst placering och klart över genomsnittet.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Naggande goda nuggets från Culinea – enligt Aftonbladets panel10.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte sju olika chicken nuggets på prov, kammade Culineas chicken nuggets hem en andraplacering tack vare sin smak och sin höga kötthalt.
Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 20503.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.
Lidl ny namnsponsor till Damkronornas hemmaturnering27.9.2024 11:00:32 CEST | Pressmeddelande
Svenska Ishockeyförbundet och Lidl kan idag presentera den första upplagan av Lidl Hockey Games, en årligen återkommande hemmaturnering som ingår i Women’s Euro Hockey Tour. Första upplagan spelas i Södertälje, 6–9 november 2024.
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum