Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.

Att musik gynnar plantors tillväxt visar en hel rad vetenskapliga studier. Med strävan att förbättra kvaliteten ytterligare på sitt frukt- och grönsakssortiment gav Lidl Sverige under våren det statliga forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera vad forskningen säger om musikens påverkan på växter.

- Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Att musik gynnar plantors tillväxt och till exempel kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek visar en hel rad vetenskapliga studier. Vi kan genom vår rapport konstatera att olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt, säger Tora Råberg, forskare på RISE.

Det här har Lidl Sverige tagit fasta på och därför installerat ett ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter växthus och odlingar runt om i Sverige. Där får frukt och grönt växa upp till toner från Kungliga Filharmonikerna som bland annat framför en symfonisk version av ”Sån är Lidl”.

- Frukt och grönt är några av de mest uppskattade varorna på Lidl. Vi jobbar hela tiden med att ytterligare förbättra och förfina kvaliteten och genom det här samarbetet med Kungliga Filharmonikerna, våra svenska odlare och forskningsinstitutet RISE hoppas vi höja den redan höga kvaliteten ytterligare. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker. Bara det bästa är gott nog för våra kunder, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

38 procent högre plantor
Rapporten som RISE har tagit fram på uppdrag av Lidl Sverige, visar att musik har kraften att påverka växtriket. I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av alla frön till groddar när man spelade klassisk musik, vals eller naturljud för dem. Samma studie visade att flera musikgenrer har en positiv påverkan på sallad, både när det gällde rötternas och stammens längd. Enligt en annan studie ökade klassisk musik fröskörden på ärtor med så mycket som 33 procent och ärtplantorna växte sig 38 procent högre än plantor som inte fått växa till musik.

Totalt har fem odlare spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen. Dessa varor kommer att finnas till försäljning i samtliga Lidl-butiker runt om i landet från och med vecka 35. Produkterna kommer att vara märkta med en blå not, för att det ska vara enkelt att hitta dem. Varorna saluförs under Lidl Sveriges eget varumärke Matriket.

Kunskaps- och analysföretaget Novus genomförde under mars 2024 en undersökning där 3 592 svenskar fick frågor kring vilken dagligvaruaktör som får högst betyg på frukt och grönt avseende kvalitet och pris. Lidl fick ett prisbetyg på 3,84 och ett kvalitetsbetyg på 3,94, vilket gav ett totalbetyg på 3,89 – högst placering och klart över genomsnittet.

Roy Rosendahl, Gurkodlare Klagstorps Gurkodling
Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirekör Lidl Sverige
Foto Anna Hugosson
Tora Råberg, forskare RISE
Foto Anna Hugosson

Om oss

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.