Vimmerby och Kisa får stärkt elnät – 350 miljoner investerade

Idag invigdes den nya 130 kV-regionledningen mellan Vimmerby och Kisa.

Invigningen markerar avslutningen på ett mångårigt projekt som inkluderar tre nya transformatorstationer i Horn, Gullringen och Södra Vi samt ombyggnationer av stationerna i Kisa och Vimmerby. Projektet, som även innefattar en drygt fem mil lång elledning, har kostat cirka 350 miljoner kronor.

Härmed invigt! Den nya 130 kV-regionledningen mellan Vimmerby och Kisa femdubblar elnätskapaciteten. Projektet har kostat cirka 350 miljoner kronor.  På bilden Johan Blom, länsstyrelsen Kalmar län, Helen Nilsson, kommunstyrelsens ordförande Vimmerby kommun, Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution, Christer Segerstéen, kommunalråd Kinda kommun och Jenny Knuthammar, länsstyrelsen Östergötlands län.
Härmed invigt! Den nya 130 kV-regionledningen mellan Vimmerby och Kisa femdubblar elnätskapaciteten. Projektet har kostat cirka 350 miljoner kronor. På bilden Johan Blom, länsstyrelsen Kalmar län, Helen Nilsson, kommunstyrelsens ordförande Vimmerby kommun, Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution, Christer Segerstéen, kommunalråd Kinda kommun och Jenny Knuthammar, länsstyrelsen Östergötlands län. Foto: Roger Nellsjö

–Genom att förstärka elnätet bidrar vi till att möjliggöra övergången till fossilfri energi och säkerställa Sveriges framtida elbehov. Regionledningen femdubblar den lokala elnätskapaciteten, säger E.ON Energidistributions vd, Martin Höhler.

E.ON har byggt den nya regionledningen för att stärka elnätet i Vimmerby och Kinda kommuner, belägna i Kalmar och Östergötlands län. Den tidigare 40 kV-ledningen mellan Vimmerby och Gullringen har ersatts av den nya, vilket ger en kraftigt ökad kapacitet i hela regionen. Exempelvis får Vimmerby nu tillgång till fem gånger så hög elnätskapacitet jämfört med tidigare.

–Den nya ledningen är avgörande för att möta det ökande behovet av el i samhället. Den bidrar till en mer stabil elförsörjning och ökad leveranssäkerhet, vilket är centralt för att uppfylla Sveriges klimatmål. För Kinda kommun innebär ledningen en dubbel matning av el, vilket minskar sårbarheten och ökar tryggheten för invånare och företag, säger Martin Höhler.

I både Vimmerby och Kinda kommun finns flera stora företag, som Ljunghälls och Sofidel, vilka är beroende av en pålitlig elförsörjning dygnet runt. Enligt Martin Höhler ger den nya regionledningen dessa företag möjligheten att fortsätta sin verksamhet utan avbrott och med tillräcklig kapacitet för framtida expansion.

–Den nya regionledningen är en investering i vår framtid. Med stärkt elnätskapacitet kan vi möta det växande behovet från både företag och hushåll, samtidigt som vi säkerställer att Vimmerby är redo för den gröna omställningen. Det här projektet skapar förutsättningar för både tillväxt och hållbar utveckling i vår region, säger Helen Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby kommun.

–Den ökade kapaciteten och tryggheten som den nya elledningen ger är helt avgörande för både näringslivets utveckling och för våra invånare. Med dubbel matning av el minskar vi risken för avbrott, vilket är en stor vinst för både små och stora företag i Kinda. Det här är ett viktigt steg för vår kommun och hela regionen, säger Christer Segerstéen, kommunstyrelsens ordförande i Kinda kommun.

Planeringen av regionledningen började redan 2007, och projektet har genomgått en omfattande tillståndsprocess som tagit nästan 12 år. Under denna tid har E.ON arbetat med att förankra projektet hos berörda markägare och hantera överklaganden. Byggnationen av transformatorstationerna påbörjades i november 2021 och luftledningen började byggas under andra kvartalet 2022.

E.ON har även arbetat för att minimera påverkan på djurlivet. Fågelavvisare har satts upp på ledningarna för att skydda fåglar, och kraftledningsgatorna kommer att underhållas för att bevara och utveckla biologisk mångfald. E.ON stödjer FN:s initiativ UN Decade on Ecosystem Restoration och investerar internationellt för att öka den biologiska mångfalden i sina ledningsgator.

–Den nya regionledningen är ett viktigt steg mot ett mer hållbart och stabilt elnät, vilket är avgörande för regionens och hela Sveriges framtida utveckling, säger Martin Höhler.

Invigningsceremonin hölls i ledningsgatan på läns- och kommungränsen utanför Horn och gästades av bland andra Johan Blom, länsråd i Kalmar län, Jenny Knuthammar, försvarsdirektör i Östergötlands län, Helen Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby kommun, Christer Segerstéen, kommunstyrelsens ordförande i Kinda kommun, samt Martin Höhler, chef för E.ON Energidistribution.

Under det senaste decenniet har E.ON lagt cirka 30 miljarder kronor på att förbättra elnäten. Under den nuvarande regleringsperioden, från 2024 till 2028, planerar bolaget att investera 23 miljarder kronor i elnätet, vilket markerar E.ONs största investeringsprogram hittills.

"Den nya regionledningen är ett viktigt steg mot ett mer hållbart och stabilt elnät, vilket är avgörande för regionens och hela Sveriges framtida utveckling," säger Martin Höhler, här flankerad av Helen Nilsson och Christer Segerstéen.
Foto: Roger Nellsjö

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.