900 nya bostäder gör att Linköping kan fortsätta växa

I veckan hade vi ett formellt startskott för den nya stadsdelen Djurgården i Linköping. Vår första etapp innehåller 176 nya hem och ett mindre centrum med bland annat en ny vårdcentral. På sikt ska stadsdelen växa till flera tusen bostäder. Det är inte det enda vi bygger, just nu har vi 900 nya bostäder på gång i olika lägen i staden. Men varför drar vi i gång byggandet av en ny stadsdel och flera andra byggen nu när det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen?

Det är just i sämre tider som det är extra viktigt att stora långsiktiga aktörer som Stångåstaden vågar gå före och bygga. Även om det har varit lite lägre tryck och aktivitet på bostadsmarknaden under en period så är jag övertygad om att det finns ett underliggande behov av fler bostäder i ett längre tidsperspektiv. Det gäller i Linköping men även i många andra städer i landet som fortfarande växer. Linköping har ett växande näringsliv och även den offentliga sektorn har stora rekryteringsbehov framåt. Ska vi få fler människor att välja Linköping så gäller det att det finns någonstans att bo. Bostadsförsörjning är därför en överlevnadsfråga för många svenska städer.

Stångåstaden är ett av de bostadsbolag som lyckats hålla igång en hög produktionstakt. Det har vi kunnat göra tack vare stark finansiell ställning, låg belåning och att vi verkar i en stark kommun. Just nu har vi 900 nya bostäder i produktion i olika lägen i staden. Vi märker också att hyresrättens fördelar har kommit till sin rätt mer under åren med skenande kostnader. Även hyror har höjts men risken ser annorlunda ut än för den som äger sitt boende. Även om nyproduktion har högre hyror än äldre bostäder ser vi en fortsatt stark efterfrågan på det som är nytt. Vi tror och hoppas att det håller i sig.

Vårt uppdrag är att bidra till att Linköping är en bra stad att bo och leva i och även driva näringsverksamhet i. Då är möjligheten till en attraktiv bostad eller för den delen en lokal att driva sin verksamhet i en helt central fråga för Linköpings möjligheter att växa och attrahera nya invånare.

Fredrik Törnqvist

VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn

Är du intresserad av att jobba hos oss? Då kan du läsa mer om oss och våra lediga tjänster på stangastaden.se

Fortsatt grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping30.8.2024 12:58:34 CEST | Nyheter

Linköping behåller grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, Stångåstadens dotterbolag är hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter och jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och har i år startat två byggprojekt av närmare 300 nya studentbostäder som blir klara för inflyttning under 2026.