Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”
När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.

Att få tid med nära och kära, att koppla av och uppleva nya saker är de främsta skälen till varför man vill resa iväg på en semesterresa. Har någon dessutom tänkt på detaljerna, tagit bort det som skaver eller sett till att erbjuda något för alla kan "Semestereffekten" bli än starkare, vilket Ving tagit fasta på i vinterkampanjen.
-Vi vet att människor sätter extra stort värde på att få ”det lilla extra” under sin semester och det är något som Ving alltid strävar efter att ge så att våra gäster får de allra bästa veckorna på året. Det kan vara allt ifrån vår service och tillgänglighet, våra smidiga och flexibla reselösningar, uppskattade hotellkoncept till allt vi gör för att alltid sätta kunden och gästens upplevelse i fokus. I kampanjen kallar vi det ”vi gör mer” så att våra gäster kan göra och uppleva mer, eller mindre beroende på vad de söker efter för att få den allra bästa semestereffekten, säger Camilla Everberg, Chief Marketing, Sales & Digital Experience Officer på Ving.
Vings vinterkampanj drar i gång idag, fredagen den 23 augusti, och pågår sedan fram till och med vecka 45 och med den stora satsningen hoppas researrangören locka många ressugna svenskar att boka en resa.
-Totalt kommer vi med kampanjen att nå alla svenskar i den vuxna populationen, vilket motsvarar 7 353 500 personer. Bara på T-centralen i Stockholm hoppas vi att de 1 250 000 som passerar ska känna igen sig och vilja uppleva den där härliga semesterkänslan i vinter, fortsätter Camilla Everberg.
Precis som tidigare är kampanjen framtagen tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst för både Ving i Sverige och de nordiska systerbolagen Spies i Danmark, Ving i Norge och Tjäreborg i Finland (Nordic Leisure Travel Group).
-Ving och Nordic Leisure Travel Groups nordiska approach gjorde att vi samlade ihop en NoA-arbetsgrupp med kreatörer från Åkestam i Sverige, Bob The Robot i Finland och &Co i Danmark. Tillsammans tog vi sedan fram nya konceptuella och kreativa uttag som mötte arrangörernas utmaningar, säger Jessica Morales, ansvarig Projektledare inom NoA.
Bred mediemix där video är bärande
Vinterkampanjen kommer synas på många olika plattformar och kanaler där video kommer vara bärande i kampanjen och de primära kanalerna är OLV, SoMe, TV och utomhus, men kampanjen kommer även synas i andra digitala format, i print och radio.
Med vinterkampanjen passar Ving även på att lansera en ny ljudidentitet som tagits fram i samarbete med Bold Scandinavia. Reklamfilmerna har fått specialskrivna melodier, anpassade efter stämningen i respektive film, och bygger på Vings nya ljudlogga. Filmerna, som tagits fram tillsammans med Von Film, är 15-20 sekunder långa och rullar igång med start den 26 augusti och kommer primärt att visas i TV4, men även på bl a Sjuan, TV12, Kanal 5, Kanal 9 och Discovery. Man kan även se filmerna på TV4 Play, Discovery+, Pluto och Disney+.
-Utgångspunkten för konceptet är gästernas upplevelse. Vi har därför valt att dramatisera två av de mest grundläggande känslorna som förstärks på en riktigt bra semester, avslappning och kärlek. Vi är supernöjda och tycker att filmerna fångar in och gestaltar de där universella känslorna på ett kul och inspirerande sätt, säger Teo Holmer, Creative Lead för Vings inhouse-team.
På radio hörs fyra olika 20 sekunders spotar via Bauer, Viaplay, Audiostream, Acast och Spotify under 8 veckor med start 2 september. Print i de största morgontidningarna, men också lokalt på alla de orter där Ving flyger ifrån samt i ett antal utvalda magasin. Närvaron i print förstärks även med bilagor i DN och SvD i september. Tillsammans med Bonnier körs även en Native-kampanj som går både digitalt och i print på/m Dagens Industri, Dagens Nyheter, Göteborg Posten och Sydsvenska Dagbladet.
I början av september går startskottet för Vings stora utomhuskampanj. Under tre veckor kommer kampanjen att vara synlig runtom i hela landet med både digitala och analoga ytor. Utöver de vanliga utomhusytorna kommer Vings kampanj även vara synlig ombord på SLs bussar, i köpcentrum och i Åhléns skyltfönster i Stockholms city. Och under perioden 16-29 september tar Ving även över en del av T-centralen i Stockholm, med stora skyltytor och nytt för i år, nu även med ljud.
Arbetsgrupp:
Vings Inhouse-avdelning
Caroline Fondelius, Head of Inhouse
Teo Holmer, Creative Lead
Annika Engstam, Brand Manager
Camilla Miranda, Head of Brand & Creative
+ kollegor i Vings Inhouse Team
Åkestam Holst
Jessica Morales, Projektledare
Johannes Ivarsson, Brand Copywriter
Eva Wallmark, Art Director
Leila Widgren, Byråproducent
Caroline Sjöström, Produktionsledare
Von Film
Christoffer von Reis, Director
Peter Kydd, Producer
Ziga Zupancic, Director of Photography
Bold Scandinavia
Joar Lenz, Audio Creative
Simon Hagström, Audio Creative
Kontakter
Camilla EverbergChief Marketing, Sales & Digital Experience Officer på Ving.Ving/Nordic Leisure Travel Group
Tel:+46 706757636camilla.everberg@nltg.comBilder



Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande
När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum