Festivalen du inte får missa – nu drar Göteborgs Kulturkalas igång

Det har blivit tradition att förlänga sommaren med Göteborgs Kulturkalas. Den 29 augusti till den 1 september fylls Göteborg under fyra dagar med musik, sport, mat och dans. Gratis och öppet för alla och med flera nyheter i år. Göteborgs Kulturkalas 2024 omfattar allt detta:

Konsert på Kungstorget under Göteborgs Kulturkalas
Happy Visuals/Göteborg & Co

Familjeområde med Parapulsfestivalen på Slottsskogsvallen
På Slottsskogsvallen ligger festivalens familjeområde, öppet under 31 augusti och 1 september. Här arrangeras olika prova på-aktiviteter inom idrott och kultur, med fokus på barn och unga - med och utan funktionsvariation. Göteborgs många idrottsföreningar finns på plats för att låta alla som vill prova på olika sporter.

Familjeområdet arrangeras tillsammans med Parapulsfestivalen, en satsning på rörelseglädje för unga med funktionsvariation, som görs i samband med Paralympics.

Grönsakstorget – platsen för unga
Mellan den 30 augusti och 1 september arrangerar festivalplatsen Grönsakstorget en mängd aktiviteter med fokus på unga. Fredagen bjuder på unga talanger och lovande artister, workshops, dans, kreativa aktiviteter och musikframträdanden. Lördagen är vigd till hip-hop-kulturen, medan söndagen fokuserar på second hand, remake och boktips från TikTok-stjärnan Bella. Både fredag och lördag kväll avslutas med DJ´s och musik från bland annat Mellanöstern och Latinamerika.

Dansband i Nordstan
Dansbanden är tillbaka på Göteborgs Kulturkalas, i år i Nordstan. Det blir Streaplers, Shine och Bhonus som spelar varsin kväll på Nordstadstorget den 29–31 augusti.

Testarena för engångsfritt förväntas spara runt 100 000 engångsartiklar
Ytterligare en nyhet är att Göteborgs Kulturkalas i samarbete med Streetfoodfestivalen testar att göra matområdet på Basargatan och Kungstorget engångsfritt. Under fyra dagar kommer över 60 streetfood- och sweetfoodvagnar att diska och återanvända tallrikar, bestick och glas. Därmed förväntas festivalen undvika att använda runt 100 000 engångsartiklar. Det blir Sveriges största testarena för en engångsfri festival.

Stark lineup på Kungstorget, nya festivalplatser och storsatsning på engångsfritt - nu släpps programmet för Göteborgs Kulturkalas 202418.6.2024 09:03:15 CEST | Pressmeddelande

Magnus Uggla, Miriam Bryant, Medina, The Hellacopters och Loreen är klara för Göteborgs Kulturkalas den 29 augusti – 1 september. Nytt för i år är dansband i Nordstan, festivalområdet Grönsakstorget med fokus på unga, familjeområde på Slottsskogsvallen och en engångsfri Streetfoodfestival. Nu är hela programmet släppt. Som vanligt är Kulturkalaset gratis och öppet för alla.