Handelns framtidsförväntningar försämrades i augusti

Trots att Riksbanken nu aviserat om fler räntesänkningar förblir handelsföretagens framtidsförväntningar dystra. Nu krävs att Riksbanken såväl som regeringen tar ansvar för att skapa förutsättningar för en återhämtning av konsumenternas köpkraft.

Framtidsförväntningarna sjunker i två av tre delbranscher, och företagen i branschens syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, lönsamhet och antalet anställda, förblir pessimistiska. Detta då samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100.

– Månadens Handelsbarometer påvisar det vi poängterat under en längre tid. Hushållen håller fortsatt hårt i plånböckerna till följd av bland annat hög inflation och höga räntekostnader. Att Riksbanken nyligen aviserade för att fler räntesänkningar är att vänta var positivt, men vi tror att takten behöver vara betydligt mer offensiv. Sverige behöver en handlingskraftig Riksbank, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Splittrad butikshandel i augusti – svag ökning

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln, som utgörs av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, steg med 0,3 enheter i augusti. Framtidsindikatorn landar därmed på 91,2. Den främsta anledningen var att företagen inom dagligvaruhandeln tror på en ökad försäljning kommande tre månader. Samtidigt sjönk framtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln.

– Det är en giftig cocktail som sällanköpsvaruhandeln serverats. Hög inflation vilket medför extrema hyreshöjningar, i kombination med att kunder konsumerar mindre i butikerna, gör att den optimism som vi noterade under årets första månader nu tyvärr kan anses vara bortblåst. Regeringen har nu ett stort ansvar i att leva upp till löftena om att arbeta hårt för att hushållens köpkraft ska komma åter, säger Sofia Larsen.

Ökad pessimism inom e-handeln

E-handelns framtidsförväntningar sjönk med – 2,6 enheter, vilket innebär att Framtidsindikatorn landade på 94,2. Därmed är mycket av den framtidstro som präglade branschen inledningsvis under året nu utraderad.

– Även e-handeln drabbas givetvis negativt av att vi konsumerar mindre. En liten ljuspunkt är att det fortsatt är högt tryck på hemsidorna, men det är uppenbart att den totala köpesumman är betydligt mindre än vad företagen hoppats på. Fortsatt är onlinemarknadsplatser likt Temu och Shein, ett stort hot, och vi är besvikna på att regeringen inte valt att föra dialog med oss kring frågan om konkurrens på lika villkor, avslutar Sofia Larsen.

Svensk Handels pressjour är alltid bemannad. Vi nås på 010-471 86 50

Om Svensk Handel

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen.