Här är SvD:s nya grävredaktion
Svenska Dagbladet startar en ny permanent avdelning för undersökande journalistik, ledd av den prisbelönta grävchefen Anna Tiberg. Till en början består teamet av tre erfarna grävreportrar och en dataanalytiker. Samtidigt kommer medarbetare från andra avdelningar att fortsätta ansluta till grävredaktionens olika projekt.

– Under de senaste åren har vi utvecklat en metod för undersökande journalistik som fungerar bra på Svenska Dagbladet. Den har lett till viktiga avslöjanden som har engagerat och berört många. Nu tar vi nästa steg och skapar en egen avdelning för grävande journalistik för att kunna fortsätta och förstärka vårt arbete, säger redaktionschef Erik Hedtjärn.
Hittills har den undersökande journalistiken på SvD varit en del av nyhetsredaktionen. Nu blir den en egen avdelning med tre fasta grävreportrar och en dataanalytiker. Dessutom kommer specialistreportrar från andra avdelningar att ansluta till teamet för att bidra med sina kunskaper.
– Vi har jobbat med specialistreportrar i många projekt och sett att det har fungerat väldigt bra. Nu vill vi också få in expertkompetens från SvD:s dataanalys-team som en del av grävredaktionen. Vi har tagit hjälp av analys tidigare, men nu hoppas vi kunna göra det mer strukturerat. Vi testar och ser om det är ett effektivt sätt att arbeta, säger grävchef Anna Tiberg.
Tre erfarna reportrar från Svenska Dagbladet, med bakgrund inom både nyhets- och näringslivsjournalistik, ansluter nu permanent till grävredaktionen:
Frida Svensson: Prisbelönad undersökande reporter med lång erfarenhet på SvD och en av Sveriges mest erfarna kriminalreportrar. Hon har bland annat gjort den uppmärksammade granskningen "Fallet Stefan" från 2019 och blev nominerad till Guldspaden för avslöjandet "Spotify och gängpengarna."
Erik Wisterberg: Även han nominerad till Guldspaden för granskningen av Spotify. Han var med och skapade podden "SvD Tech brief" och nyhetsbrevet med samma namn på SvD Näringsliv. Han blev nominerad till Stora Journalistpriset 2020, vann Guldspaden 2017, och har skrivit boken "Sveriges nya miljardärer" samt ljudboken "Sagan om Spotify."
Jani Sallinen: Sedan många år grävande reporter på SvD, författare och prisbelönad journalist. Han är medförfattare till boken ”Vapensmederna - männen som beväpnar Sveriges kriminella.” En av hans senaste uppmärksammade granskningar, tillsammans med kollegan Emmylou Tuvhagen, handlar om sexuella övergrepp i psykiatrin.
Max Karpefors: Data scientist i SvD:s analysteam sedan 2020, som nu också på deltid blir en del av grävredaktionen. Han har tidigare bidragit med dataanalyser som varit avgörande för flera granskningar, bland annat av kinesiska militärforskare på svenska universitet och den hårda belastningen på hemtjänstpersonal.
Den nya grävredaktionen leds av Anna Tiberg, med gedigen och lång erfarenhet av undersökande journalistik. Hon har vunnit arbetsledarpriset "Gyllene Dynamon" från Föreningen Grävande Journalister, fått "Guldspaden" en gång och nominerats ytterligare fyra gånger. Hon har också vunnit Fackförbundspressens journalistpris två gånger och lett flera granskningar som blivit nominerade och prisbelönta av både Guldspadejuryn och Sveriges Tidskrifter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Anna Tiberg, grävchef. Telefon: 08-13 53 00 E-post: anna.tiberg@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum