Consid trappar upp sin AI-användning inom UX-design

Fler och fler UX-designers på Consid har börjat använda AI regelbundet i sitt arbete. IT-företagets mål är att kontinuerligt utvärdera och implementera AI i sina designprocesser. Efter flera strategiska initiativ, mycket uppmuntran och en hel del planering kan företaget nu se resultat.

Madeleine Kusoffsky, UX Business Lead

Under de senaste åren har it-företaget Consid satsat på AI, inte minst inom UX-design. I mars 2023 rapporterade 37 procent av UX-experterna att de regelbundet använde AI-verktyg i sitt arbete. Ungefär 14 månader senare hade den siffran stigit till 65 procent. Det motsvarar en ökning på 75 procent.

Madeleine Kusoffsky är UX Business Lead på Consid och en av förespråkarna för AI-verktyg inom området.

– Vi har aktivt uppmuntrat våra UX-designers att delta i forum om AI och UX. Vi har anordnat föreläsningar om AI och tjänstedesign med ledande forskare, samt genomfört experiment inom vårt community för att hitta praktiska AI-tillämpningar.

Consid har inom UX satt som mål att ständigt utvärdera och implementera AI i sina designleveranser. Ihärdigheten har nu gjort sådana leveranser möjliga.

– Alla delar av vårt UX-erbjudande utvecklas desto fler som använder det. I designprocessens konceptfas fungerar AI som en kreativ språngbräda, där genererade förslag kan tända gnistan till en helt ny designriktning. Att veta när, hur och varför vi använder AI inom UX gör oss bättre rustade att vara en kreativ partner för kunder att nå rätt tillämpning med ny teknik, utan att tumma på tillgänglighet och att ha användaren i fokus.

Användningen av AI inom UX har många fördelar, bland annat kan det effektivisera arbetet och kvalitetssäkra resultatet. Madeleine Kusoffsky berättar om ett kunduppdrag där användningen av AI spelade en avgörande roll då kunden hade begränsat med tid.

– Genom att använda AI kunde vi analysera diskussioner på nätforum där användare delade sina erfarenheter och åsikter om liknande tjänster. AI-analysen identifierade snabbt målgruppens behov och ”pain points” från en stor mängd data. Det hade tagit flera dagar att genomföra manuellt.

Consids satsning på AI inom flera av företagets områden har gett resultat för företaget självt och dess kunder.

– Det visar på en öppenhet för innovation och en vilja att vara aktiv spelare i utvecklingen; vi ryggar inte för att vara formgivare av best practice för AI. Vi känner våra kunder väl och har med oss deras behov när vi utforskar möjligheterna med AI.

Hon fortsätter:

–  Vårt mål är att hitta nyttorna med AI som ger effekter på de mål som våra kunder har för sin verksamhet. Vi ska hjälpa kunder att träffa rätt i denna förändring.

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.