Viktor Norén blir ny ambassadör för Cancerfonden

Artisten och låtskrivaren Viktor Norén blir ny ambassadör för Cancerfonden. Viktor Noréns äldsta och bästa barndomsvän Kristian Gidlund gick bort i cancer 2013, endast 29 år gammal. Nu vill han inspirera och via sin musik få människor att bidra mer till cancerforskningen. Det var självklart att tacka ja till uppdraget, säger Norén.

Viktor Noren vill inspirera genom sin musik och samla in pengar till cancerforskning Viktor Noren blir ny ambassadör för Cancerfonden Fotograf Sanna Percivall

— Ett av mitt livs mest självklara ja. Jag har de senaste tio åren pratat om sjukdomen under mina konserter & varit väldigt mån om att det ska finnas en medvetenhet kring den. Att den inte ska bli inlåst bakom stängda dörrar på sjukhus och runt middagsbord hos drabbade. Den drabbar oss alla förr eller senare och jag är övertygad om att ett avdramatiserande kring att våga prata om den är en stor del av kampen emot den, säger Viktor Norén.

När vännen Kristian Gidlund gick bort i cancer fick Viktor erfara hur obarmhärtig sjukdomen kan vara och han hoppas att forskningen ska förhindra att något liknande händer igen.

—  Jag fick se på nära håll hur obarmhärtig cancern kan vara. Jag fick se Kristians sorg över att behöva lämna så ung. Han var en person som älskade livet. Han hade så mycket drömmar han aldrig fick uppleva. Kan jag via min musik få människor att bidra med pengar till forskningen vet jag att har lyckats som ambassadör. Så det är mitt yttersta mål, säger Norén.

Cancerfonden har sedan 2013 drivit ett ambassadörsprogram med några utvalda välkända personer som haft koppling till cancer, antingen själva drabbade eller nära anhöriga. Genom åren har ambassadörerna varit en stor tillgång för Cancerfonden. Genom sina starka positioner i samhällsliv och offentlighet har de bidragit till ökad synlighet för Cancerfonden och cancerfrågan och även bidragit till ökad insamling.

Ambassadörerna är en del i att uppnå Cancerfondens långsiktiga mål att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.

— Vi är väldigt glada att kunna välkomna Viktor Norén som ambassadör för Cancerfonden. Med hans driv och engagemang är det ett ovärderligt tillskott för att sprida kunskap och kännedom om cancer och dess konsekvenser. Tillsammans samlar vi in pengar för att forskningen ska nå nya framsteg, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.

Startar insamling tillsammans med Linus Wahlgren

Nu går Viktor Norén och Linus Wahlgren, som nyligen förlorade sin pappa Hans Wahlgren i cancer, tillsammans i sorgen. De släpper idag en gemensam låt “Ljusare moln” och startar samtidigt en insamling till cancerforskning på Cancerfondens hemsida. Låten är en känslosam hyllning till alla som gått bort i cancer.

Pressbilder Viktor Norén ny ambassadör: https://mediebank.tt.se/p/sv/cancerfonden/album/0pGkQKghkBEvUzR

Länk till Insamlingen: https://www.cancerfonden.se/insamlingar/ljusare-moln-av-viktor-noren-linus-wahlgren

Låten tillsammans med Linus Wahlgren “Ljusare Moln”: https://ffm.to/ljusare-moln

Läs hela Cancerfondens intervju med Viktor Norén här: https://www.cancerfonden.se/om-oss/ambassadorer/viktor-noren

Läs mer om Cancerfondens 2030 mål här: https://www.cancerfonden.se/om-oss/mal-och-vision

Viktor Noren blir ny ambassadör för Cancerfonden Fotograf Sanna Percivall
Fotograf Sanna Percivall, Cancerfonden
Fotograf Sanna Percivall, Cancerfonden
Ladda ned bild
Viktor Noren och Linus Wahlgren släpper gemensam låt och startar insamling till cancerforskning
Foto: Alexander Collin
Ladda ned bild
Viktor Noren och Linus Wahlgren släpper genemsan låt och startar insamling till cancerforskning
Fotograf: Alexander Collin
Ladda ned bild

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut nära 14 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.