Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt
Som ett led i Bonnier News strategiska utveckling inleds nu arbetet med en ny organisatorisk struktur i syfte att accelerera koncernens transformation med fokus på en förenklad struktur.
– En kraftsamling för att bli ett ännu starkare och ”växande” bolag som kan investera ännu mer i journalistik och våra produkter, förklarar Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
– Vi har det senaste året genomfört en rad organisatoriska förändringar i syfte att accelerera vår transformation. Det här är ett naturligt nästa steg i det arbetet.
– Bonnier News har vuxit snabbt, både vad gäller intäkter och vinst, och det är vår uttalade ambition att fortsätta göra det. Genom en ny, förenklad och plattare organisation kommer vi att få större kraft i vår affär och en ökad skalbarhet.
Den nya organisationsstrukturen bygger på att expandera och vidareutveckla den etablerade operativmodell som avdelningen Commercial framgångsrikt arbetat efter sedan flera år.
– Modellen har fungerat väldigt bra och blir nu ett sätt att linjera vårt arbetssätt med strategin framåt och säkra att vi organisatoriskt kan öka tempot i vårt korsfunktionella arbetssätt och öka värdet för våra kunder, läsare och användare, säger Anders Eriksson.
Den nya organisationsstrukturen kommer att implementeras stegvis under hösten och kommuniceras vartefter. Ett första steg var den nya produktorganisation, som kommunicerades i våras, och som träder i kraft den 1 september.
Parallellt samlas Bonnier News titlar och varumärken i två områden med fokus på respektive läsarkategorier:
*Business to Business (B2B) omfattar Dagens industri, svenska nischtitlar som till exempel Aktuell hållbarhet och Dagens Samhälle samt Di:s motsvarigheter i internationella affärstidningar och informationsverksamheter i 13 länder. Det leds av Peter Fellman, som är chefredaktör för Di och affärsområdesansvarig för Bonnier News Business.
– Vi arbetar redan idag effektivt med att utveckla våra olika medier men ser potential att ytterligare accelerera samarbetet, säger Peter Fellman.
*Business to Consumer (B2C) omfattar Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News Local med cirka 50 lokaltidningstitlar runtom i landet samt magasinsgruppen Bonnier Publications i Danmark och den digitala prenumerationstjänsten Readly. Området kommer att ledas av Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.
– Det känns väldigt spännande att se hur vi utifrån våra många olika, starka tidningar och varumärken kan dra nytta av ökat samarbete på affärs- och produktsidan med bevarad publicistisk självständighet, säger Peter Wolodarski.
– Med vår djupa förankring i Bonniers tradition och vår journalistiska mångfald har vi ett starkt utgångsläge.
Kontakter
Anders ErikssonVdBonnier News
Tel:08-738 19 21anders.eriksson@bonniernews.sePeter FellmanAffärsområdeschefBonnier News Business
Tel:070-209 02 26peter.fellman@bonniernews.sePeter WolodarskiAffärsområdeschefDagens Nyheter
Tel:070-227 30 32peter.wolodarski@dn.seMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Nytt self-serviceverktyg ska underlätta för Sveriges mediebyråer att köpa printannonser17.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Mediekoncernerna Bonnier News, Schibsted och Stampen har tillsammans med säljbolaget Mediekompaniet investerat i ett nytt self-serviceverktyg, Rialto, som möjliggör för mediebyråer att enkelt boka printannonser och få tillgång till produkter från Sveriges största mediehus i en och samma plattform. Utvecklare av systemet är Atex.
Christian Höijer ny chefredaktör för Norrtelje Tidning12.12.2024 14:33:00 CET | Pressmeddelande
Christian Höijer är ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrtelje Tidning. Han efterträder Carl Juborg som går vidare till en roll som klubbchef för VIK Hockey. – Jag ser med spänning fram emot allt det nya som väntar, säger Christian Höijer.
Bonnier News breddar läsarupplevelsen för +Allt-prenumeranter: Publicerar innehåll från DN och Expressen på lokala sajter12.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News har börjat publicera innehåll från Expressen och Dagens Nyheter på ett 20-tal av koncernens lokala sajter. Artiklarna är tydligt märkta och endast tillgängliga för +Allt-prenumeranter. Det är en av flera nyheter kopplade till +Allt som ska förbättra kundupplevelsen och visa på det mervärde som en +Allt-prenumeration ger.
Egenutvecklad chatbot ger Expressen och DN-kunder snabbare service5.12.2024 10:05:35 CET | Pressmeddelande
Drygt 1 av 5 ärenden till Dagens Nyheters och Expressens kundservice hanteras nu av en egenutvecklad chatbot. Det hjälper verksamheten att fokusera på faktiska värdedrivande aktiviteter, till exempel kundvård och winback.
NWT Media och Bonnier News Local i nytt partnerskap för att accelerera digital transformation4.12.2024 10:05:00 CET | Pressmeddelande
NWT Media och Bonnier News Local har ingått en avsiktsförklaring om partnerskap och korsvist ägande. Syftet är att skapa synergier när det gäller teknik och digitala plattformar och skapa samarbeten på läsar- och annonsmarknaden för att möjliggöra en fortsatt satsning på lokal journalistik med bevarad självständighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum