Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli

Second hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på. När två av sommarmånaderna nu summerats kan Svensk Handels Pre Loved-indikator visa på att försäljningen av second hand omsatte 2,8 miljarder kronor under juni och juli.

Utöver statistik på second hand-marknaden i juni och juli innehåller månadens rapport en summering av årets andra kvartal, samt det första halvåret. Den totala omsättningen under årets första sex månader blev 8,7 miljarder kronor, varav mode stod för 2,5 miljarder av dessa.

– När vi nu kan summera det första halvåret bekräftas tesen om att second hand-marknaden utgör en viktig del av den svenska handeln. Utöver att konsumenter ges möjlighet att handla utifrån ett hållbarhetsperspektiv, kan second hand-aktörer ofta också möta upp i den viktiga frågan om pris, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter.

– Detta behövs i ett läge där alltmer av konsumtionen går till handelsplattformar från tredje land, exempelvis Temu och Shein. Vår förhoppning är att siffrorna vi nu publicerar ska attrahera både företag och konsumenter till att undersöka de möjligheter second hand medför, som en kontrast till produkter som vi nu ser rundar befintlig lagstiftning som syftar till att säkerställa hållbara och säkra produkter.

Q1: Second hand stod för 4 procent av försäljningen inom sällanköp

I takt med att nya siffror inkommer kan Pre Loved-indikatorn också visa på att second hand-marknaden stod för 4 procent av försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln under årets första kvartal. Inom mode var second hands andel av försäljningen än mer betydande: drygt 7 procent i första kvartalet. Inom kort kommer Svensk Handel även att kunna publicera siffror kopplade till det andra kvartalet.

– Vi tror att potentialen i second hand-marknaden är enorm och kommer att följa dessa siffror mycket noga. Vi fortsätter att betona vikten av att politiken tar sitt ansvar för att möjliggöra att än fler aktörer ser värdet i second hand genom att sänka momsen på second hand-produkter. Den dubbelbeskattning vi har i dag bromsar företagens gröna omställning, säger Maria Mikkonen.