Ökad försäljning av frukt och grönsaker under det första halvåret

Under det första halvåret 2024 uppvisade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 3,3 procent enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & Grönt. Detta kan kontrasteras mot samma period året innan, då utvecklingstakten uppgick till -5,4 procent.

Dagligvaruindex Frukt & Grönt

- Att försäljningen av frukt och grönsaker har ökat två kvartal i rad är glädjande och ett positivt trendbrott, som tyder på viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft sakta återhämtar sig, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Dagligvaruindex Frukt & Grönt presenterar volymutvecklingen mätt i vikt av frukt och grönsaker som säljs inom dagligvaruhandeln i Sverige. Detta för att kunna följa utvecklingen och bidra till att Livsmedelsverkets näringsrekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag uppnås.

Under det andra kvartalet 2024 ökade volymen för frukt och grönsaker med 5,1 procent jämfört med samma period 2023, enligt Dagligvaruindex Frukt & Grönt.

- Under hela 2022 och 2023 har samtliga mätperioder uppvisat volymtapp, fram till 2024 då vi kan se att volymerna åter ökar. För att Livsmedelsverkets rekommenderade intag om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag ska uppnås krävs däremot längre perioder av ihållande försäljningstillväxt, avslutar Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel tar fram rapporten i samarbete med HUI Research. Rapporten publiceras halvårsvis. Dagligvaruindex Frukt & Grönt för det andra halvåret 2024 publiceras i januari 2025.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63

Frukt- och grönsaksförsäljningen inkluderar färsk, fryst, konserverad och torkad frukt, grönsaker samt svamp. Definitionen för vad som ingår i statistiken har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandels mat- och hälsoråd och i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer.

Rapporten baseras på statistik från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Coop Xtra, Stora Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum, ICA Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Stor produktbredd bland finalisterna i Årets Dagligvara 202421.8.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

I en period som präglats av historiskt hög inflation och stigande matpriser har det varit extra utmanande för nylanserade produkter. Trots detta har årets tre nominerade produkter lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juli 202414.8.2024 10:03:52 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juli var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), samma som för juni. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. Vi har sen årsskiftet haft en lägre prisökningstakt på livsmedel, tack vare avtagande kostnadsökningar på inköp och omkostnader. Men vi befinner oss fortsatt på en hög prisnivå och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.