Dödsolyckor i arbetslivet – ny rapport

En ny kortfattad rapport presenterar färsk statistik över dödsolyckor som skett på grund av arbetsolycksfall. Rapporten redovisar vilka yrkesgrupper som drabbas mest och de vanligaste orsakerna. Statistiken kommer från Afa Försäkrings skadedatabas. Även offentlig statistik om dödsolyckor från Arbetsmiljöverket nämns – och varför Afa Försäkrings och Arbetsmiljöverkets statistik skiljer sig åt.

En grön skyddshjälm ligger på marken vid en byggarbetsplats. Foto: Elliot Elliot/ johner.se.
Den vanligaste orsaken till en dödsolycka i arbetslivet är någon typ av fall från hög höjd. Foto: Elliot Elliot/ johner.se

– Antalet inrapporterade dödsolyckor ökade 2023 jämfört med tidigare år både hos Afa Försäkring och Arbetsmiljöverket. Under 2015 och 2016 minskade antalet olyckor, för att sedan öka igen. Under pandemiåren var också antalet dödsolyckor färre. Enskilda slumpvisa händelser kan ge variationer i statistiken, säger Anna Weigelt, chef för Analysavdelningen på Afa Försäkring.

Yrkesgrupperna som drabbas mest

I rapporten redovisas Afa Försäkrings statistik för de yrkesgrupper som har drabbats av flest dödsolyckor under åren 2013–2023.

– Över 80 procent av dödsolyckorna under åren 2013–2023 drabbade privatanställda arbetare.
Flest dödsolyckor sker inom industrin, byggbranschen, bland yrkesförare och inom jordbruket, säger Anna Weigelt.

Vanligaste orsakerna bakom dödsolyckorna

– Den vanligaste orsaken till en dödsolycka är någon typ av fall från hög höjd. Näst vanligast är att något har ramlat över den förolyckade, till exempel en betongvägg som rasat. Andra bakomliggande orsaker kan vara exempelvis klämskador, maskinanvändning eller hot och våld, säger Anna Weigelt.

Skillnader mellan Afa Försäkrings och Arbetsmiljöverkets statistik

Både Afa Försäkring och Arbetsmiljöverket har statistik om dödsolyckor i arbetslivet. Det finns dock skillnader i statistiken, vilket beror på att statistiken bygger på olika underlag.

– Vi nämner detta i rapporten då det kan vara viktigt att förstå varför statistiken ser olika ut. Arbetsmiljöverket är ansvarig myndighet för arbetsmiljöstatistik i Sverige. Enligt lag ska samtliga arbetsolyckor med dödlig utgång som inträffar i Sverige anmälas till Arbetsmiljöverket. Därför har Arbetsmiljöverket ett annat underlag i sin statistik. Afa Försäkrings statistik innehåller uppgifter om dödsolyckor som omfattas av den kollektivavtalade arbetsskadeförsäkringen, säger Anna Weigelt.

Statistiken kan bidra till att förebygga arbetsskador och olyckor i arbetet

De rapporter Afa Försäkring tar fram bidrar till olika slags förebyggande arbete.

– Afa Försäkrings statistikrapporter ger fördjupad kunskap om arbetsskador och sjukfrånvaro, som arbetsmarknadens parter tar del av. Den här rapporten kompletterar vår stora årliga, mer omfattande statistikrapport som kommer ut i juni varje år, där vi berättar hur det ser ut gällande allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro på hela arbetsmarknaden, säger Anna Weigelt.

Utöver framtagande av statistikrapporter arbetar Afa Försäkring förebyggande på flera sätt för att människor inte ska skadas, bli sjuka på jobbet eller råka ut för dödsolycksfall i arbetslivet.

Fler exempel på förebyggande arbete:

• Forskningsfinansiering: statistiken Afa Försäkring tar fram utgör bland annat beslutsunderlag för de forskningsprojekt inom arbetsmiljö och hälsa som Afa Försäkring finansierar på uppdrag av arbetsmarknadens parter.

• Rehabiliteringsstöd: Det finns rehabiliteringsstöd för arbetsgivare att söka för fysisk eller psykisk rehabilitering av anställda. Det finns även ett ekonomiskt stöd för arbetsmiljöutbildning att ansöka om, för att chefer och skyddsombud gemensamt ska kunna gå arbetsmiljöutbildning.

• IA-systemet – ett webbaserat system för rapportering av avvikelser i arbetsmiljön:
    Avvikelser som rapporteras kan vara ett olycksfall eller ett tillbud som kunde ha lett till en olycka. Organisationer som omfattas av Afa Försäkrings arbetsskadeförsäkringar kan få tillgång till IA-systemet. Detta är en viktig del av det förebyggande arbetet och används av både små och stora företag i det systematiska arbetsmiljöarbetet. En stor fördel med systemet är att användare i samma bransch kan dela erfarenheter av risker, tillbud och olycksfall.

Läs mer och ladda ner rapporten Dödsolyckor i arbetslivet från Afa Försäkrings webbplats: https://www.afaforsakring.se/dodsolyckor-i-arbetslivet

Arbetsskadeförsäkringen

Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA, omfattar samtliga anställda, det vill säga såväl arbetare som tjänstemän inom avtalsområdena Svenskt Näringsliv/LO/PTK och Fremia/LO/PTK. Fremia är en arbetsgivarorganisation för kooperativa och idéburna företag.

TFA-KL omfattar samtliga anställda i kommuner och regioner, Svenska kyrkan och Sobonaföretag. Sobona är en arbetsgivarorganisation för företag som är verksamma inom kommun- och regionnära verksamheter.

Afa Försäkring har också uppdraget att administrera och reglera arbetsskador i enlighet med det statliga personskadeavtalet (PSA). Afa Försäkrings arbetsskadeförsäkring omfattar cirka 9 av 10 som arbetar i Sverige.

Mer om statistik

Prenumerera på Afa Försäkrings statistikrapporter:

Se fler statistikrapporter från Afa Försäkring.

Anna Weigelt, chef Analys, Afa försäkring: 08-696 43 35, anna.weigelt@afaforsakring.se
Caroline Rylander, presschef, Afa Försäkring: 070-815 49 05, caroline.rylander@afaforsakring.se

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.

Foto: Elliot Elliot/ johner.se
Foto: Elliot Elliot/ johner.se

4,7 miljoner till forskare i Örebro – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt forskningsprojekt vid Örebro universitet får närmare 4,7 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projektet är ett av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.

14 miljoner till forskare i Stockholm – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fyra nya Stockholmsbaserade forskningsprojekt får ungefär 14 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projekten är några av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.

9,5 miljoner till forskare i Göteborg – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Två nya Göteborgsbaserade forskningsprojekt får närmare 9,5 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projekten är två av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.