Visst finns det studentbostäder i Stockholm

Svenska Bostäder har byggt 1140 studentlägenheter de senaste fyra åren – för att lösa bostadsbristen för studenter och se till att Stockholm fortsätter att vara en attraktiv studentstad.

Köerna till att få en studentbostad i Stockholm är kortare än normalt. På bilden Svenska Bostäders Campus Albano i Norra Djurgården.

För den som valt att studera i Stockholm är kön för att få studentbostad just nu kortare än den brukar vara. Anledningen? Det har helt enkelt byggts många nya lägenheter för studenter under de senaste åren.

Svenska Bostäder har drygt 2300 studentlägenheter i sitt bestånd, varav 1140 är nya lägenheter, sedan 2020.
– Det ska vara enkelt att börja plugga i Stockholm och ingen ska behöva vända sig till annan ort bara för att det inte går att få tag i en bostad. Vi har ett uppdrag att vara med och lösa boendeproblematiken för studenter och har därför satsat på olika typer av studentbostäder de senaste åren, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder.

Just nu är det mesta uthyrt, men när terminen drar igång brukar det kunna hända saker och bli vakanser.

– Mest populärt är våra nyaste studentbostäder på Kristinehovsgatan i Hornstull där vissa lägenheter hade nästan 300 intressenter. Allt hyrdes ut direkt. Enklast att få är en korridorslägenhet där du har eget badrum, men delar kök med andra studenter, säger Stefan Mattsson, ansvarig för studentbostäder på Svenska Bostäder.

Kötider för studentlägenheter (källa Bostadsförmedlingen)
Cherstin Andersson
I kvarteret Plankan på Kristinehovsgatan vid Hornstull på Söder finns populära studentbostäder.
Södergruppen

Idag har mer än 60 000 stockholmare sina liv, hem och drömmar hos Svenska Bostäder samtidigt som över 4000 företag förverkligar sina affärsidéer i bostadsbolagets lokaler.

Svenska Bostäder är en del av Stockholms stad och ägs och styrs av stockholmarna. Här jobbar 340 medarbetare med att ta hand om 28 400 hyresrätter, 4000 lokaler och 4 centrum. På dotterbolaget Stadsholmen jobbar 20 medarbetare med 1600 hyresrätter och 900 lokaler.

Som ett av Sveriges största bostadsbolag har vi ett ansvar men också kraften att göra mer än att bara bygga och förvalta hus.

Vill du komma i kontakt med oss? Gör din röst hörd på svenskabostäder.se/hemokrati

PÅMINNELSE - PRESSINBJUDAN JÄRVAVECKAN: Allmännyttans jättar livecoachade på scen ”Hjälp oss att bygga mer och billigare!”30.5.2024 08:09:25 CEST | Pressmeddelande

När konjunkturen dyker, räntor och inköpspriser är fortsatt höga och kalkylerna är näst intill omöjliga att få ihop, fortsätter allmännyttan i Stockholm ändå att bygga staden. Hyresrätt för hyresrätt. Men hur blir bostadsbolagen ännu bättre? Hur kan byggkostnaderna pressas och byggtiderna kortas för att möta stockholmarnas behov av fler och prisvärda bostäder? Nu sätter sig tre av allmännyttans jättar, Svenska Bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder, på scenen för att bli utmanade av experter – inför publik och direktsända kameror.

PRESSINBJUDAN JÄRVAVECKAN: Allmännyttans jättar livecoachade på scen ”Hjälp oss att bygga mer och billigare!”21.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande