Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 2025

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.

Sveriges Ingenjörer ingår i Facken inom industrin, som senast den 31 mars 2025 ska enas med arbetsgivarna om ett nytt avtal och det så kallade märket. Foto: Sveriges Ingenjörer.

I dag samlas Sveriges Ingenjörers delegationer inom privat sektor, som 2025 ska förhandla löner och villkor, för en avtalsupptakt. Sveriges Ingenjörer med 175 000 medlemmar är en del av de fem Facken inom industrin, som tillsammans med tolv arbetsgivarorganisationer sätter märket, industrins överenskommelse om löneökning som är normerande på arbetsmarknaden. Sveriges Ingenjörer är part i de flesta kollektivavtal på den arbetsmarknaden och kommer därför att sitta i avtalsförhandlingar ända in på sommaren.

– Sveriges Ingenjörer står upp för den svenska modellen och anser att förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare ska regleras i kollektivavtal. Den svenska modellen står stark och den senaste avtalsrörelsen visar att den levererar bra resultat. Vi tog ansvar genom löneökningar som inte spädde på inflationen, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers prioriterade områden för avtalsyrkanden 2025 är lön, arbetsmiljö och arbetstid, jämställdhet och mångfald, kompetensutveckling samt klimat, miljö och hållbarhet.

– Ingenjörerna spelar en viktig roll för näringslivets och samhällets utveckling och ger förutsättningar för en stark svensk ekonomi med en god välfärd. De tekniska lösningar som ingenjörerna utvecklar lägger grunden till ett hållbart samhälle, nya jobb och tillväxt i ekonomin, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Prioriterade områden i avtalsrörelsen 2025

• Lön: Lönesättningen ska säkra att ingenjörsyrket är attraktivt, motsvarar behovet av ingenjörskompetens och ingenjörernas bidrag till verksamheten. Osakliga löneskillnader ska rättas till med särskilda medel.
  • Arbetsmiljö och arbetstid: Avtalad arbetstidsförkortning ska utökas och kollektivavtal som saknar arbetstidsförkortning ska ha sådan. Arbetsmiljöarbetet ska utvecklas för att förebygga ohälsa, med särskilt fokus på de som arbetar helt eller delvis på distans.
  • Jämställdhet och mångfald: Lönekartläggningar ska följas upp och justeringar av ojämställda löner ska ske med särskilda medel. Kvalifikationstider för föräldralön ska slopas. Partsgemensamt arbete för lika rättigheter och mot diskriminering på arbetsplatser.
  • Kompetensutveckling: Bestämmelser om kompetensutveckling ska finnas i alla kollektivavtal och möjliggöra kompetensutveckling under hela yrkeslivet. Villkoren för de ingenjörer som tjänstgör som reservofficerare bör ses över.
  • Klimat, miljö och hållbarhet: Omställningen till ett klimatneutralt samhälle måste ta hänsyn till ingenjörernas möjligheter och behov kring omställning till nya arbetsuppgifter. Klimat, miljö och hållbarhet ska samverkas lokalt på arbetsplatsen.

Sveriges Ingenjörers avtalsupptakt

Under avtalsupptakten den 18–19 september samlas ett 60-tal utsedda delegater inom Sveriges Ingenjörer inför avtalsrörelsen 2025. Delegationerna går igenom förbundets avtalsinriktning, diskuterar om förbundets samhällspolitiska- och avtalspolitiska frågor inför lönerörelsen.

På torsdagsförmiddagen den 19 september deltar ytterligare en 60-tal särskilt inbjudna gäster. Bland talarna finns Albin Kainelainen, GD Konjunkturinstitutet; Irene Wennemo, GD Medlingsinstitutet; Mattias Dahl, vice VD Svenskt Näringsliv; Erica Sjölander, kanslichef Facken inom Industrin och Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef Sveriges Ingenjörer.

Om avtalsrörelsen 2025

• Under avtalsrörelsen förhandlar fackförbund och arbetsgivare om villkoren i kollektivavtalen.
  • Sveriges Ingenjörer är ett av fem fackförbund i Facken inom industrin
  • Senast den 31 mars 2025 ska parterna inom industrin enas om ett nytt avtal, inklusive hur stora löneökningar svensk ekonomi klarar av de kommande åren: det så kallade märket.
  • Utöver industrin avtalsförhandlar Sveriges Ingenjörer inom tjänstesektorn och dess avtal.

Alt-text: "Blå pratbubbla med texten 'Avtal 2025'."
Foto: Sveriges Ingenjörer.
En kvinna i rosa kavaj står och ler.
Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer, förbundsordförande.
Foto: Sveriges Ingenjörer
Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer
Foto: Sveriges Ingenjörer
Foto: Sveriges Ingenjörer.