Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter har nu minskat sju kvartal i följd. Senast tillväxt uppmättes var tredje kvartalet 2022. Det har inneburit en kraftig omställning för branschen. Under första halvåret 2024 stod annonsintäkterna för 29 procent av de samlade intäkterna för svensk morgonpress.
Över tid har annonsintäkterna rört sig från tryckta medier till digitala. Under andra kvartalet 2024 accelererade denna utveckling, då tillväxten för digital annonsering ökade från 1 procent under första kvartalet till 6 procent under det andra. Samtidigt ökade tillbakagången i tryckta medier från -12 procent under första kvartalet till -14 procent under det andra. Sammantaget under första halvåret 2024 minskade annonsintäkterna i tryckta medier med 13 procent medan de digitala ökade med 4 procent.
Digitala annonsintäkter stod under första halvåret 2024 för 35 procent av de samlade annonsintäkterna. Denna andel har vuxit med 2–3 procentenheter per år under 2020-talet.
Morgontidningarnas samlade annonsintäkter under första halvåret 2024 summerade till 1 203,4 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med motsvarande period 2023. Den tryckta annonsaffären krympte med 13 procent till 779,9 miljoner kronor, medan de digitala annonsintäkterna ökade med 4 procent till 423,5 miljoner kronor.
”Intäkter från annonsförsäljning fortsätter att krympa för morgonpressen vilket naturligtvis leder till en ansträngd ekonomisk situation. Vi ser dock nu en viss ljusning när det gäller intäkterna från annonsering i digitala kanaler. Förhoppningsvis är det ett tecken på en annalkande konjunkturförbättring som kan förbättra de ekonomiska villkoren för den hårt ansatta morgontidningsbranschen”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
TU, Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet på plats i Turkiet28.4.2025 15:39:05 CEST | Pressmeddelande
När rättegången mot den svenska journalisten Joakim Medin inleds i Turkiets huvudstad Ankara på onsdag finns Tidningsutgivarna (TU), Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet på plats.
TU kräver att den svenske journalisten i Turkiet släpps omedelbart28.3.2025 14:44:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges regering måste skyndsamt vidta åtgärder och göra allt de kan för att tidningen ETC:s reporter Joakim Medin släpps fri. Det säger Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert med anledning av att Joakim Medin igår greps i Turkiet och sedan dess inte har gått att nå.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats26.3.2025 23:06:09 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare12.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023. Men tillväxttakten för de digitala läsarintäkterna ökar och står nu för 33 procent av den totala läsaraffären, mot 28 procent 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte minska 202410.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar föll med 8 procent under 2024, jämfört med 2023. Under sista kvartalet 2024 föll annonsintäkterna med hela 9 procent, jämfört med samma kvartal 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum