Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter har nu minskat sju kvartal i följd. Senast tillväxt uppmättes var tredje kvartalet 2022. Det har inneburit en kraftig omställning för branschen. Under första halvåret 2024 stod annonsintäkterna för 29 procent av de samlade intäkterna för svensk morgonpress.
Över tid har annonsintäkterna rört sig från tryckta medier till digitala. Under andra kvartalet 2024 accelererade denna utveckling, då tillväxten för digital annonsering ökade från 1 procent under första kvartalet till 6 procent under det andra. Samtidigt ökade tillbakagången i tryckta medier från -12 procent under första kvartalet till -14 procent under det andra. Sammantaget under första halvåret 2024 minskade annonsintäkterna i tryckta medier med 13 procent medan de digitala ökade med 4 procent.
Digitala annonsintäkter stod under första halvåret 2024 för 35 procent av de samlade annonsintäkterna. Denna andel har vuxit med 2–3 procentenheter per år under 2020-talet.
Morgontidningarnas samlade annonsintäkter under första halvåret 2024 summerade till 1 203,4 miljoner kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med motsvarande period 2023. Den tryckta annonsaffären krympte med 13 procent till 779,9 miljoner kronor, medan de digitala annonsintäkterna ökade med 4 procent till 423,5 miljoner kronor.
”Intäkter från annonsförsäljning fortsätter att krympa för morgonpressen vilket naturligtvis leder till en ansträngd ekonomisk situation. Vi ser dock nu en viss ljusning när det gäller intäkterna från annonsering i digitala kanaler. Förhoppningsvis är det ett tecken på en annalkande konjunkturförbättring som kan förbättra de ekonomiska villkoren för den hårt ansatta morgontidningsbranschen”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Enade rekommendationer om affiliatelänkar19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum