Tidningsutgivarna

Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats

Dela

I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.

Foto Sven Lindwall-TU

Årets Dagstidning instiftades 2005 för att premiera de goda exemplen, den kvalitativa journalistiken och kraften i mediebranschen och dess demokratiska uppdrag. Vinnarna i årets tävling är nu korade.

Årets Dagstidning Helhetspriset

Vinnare: Upsala Nya Tidning

De började jobba på ett nytt sätt, rev ner silos, prövade nya digitala strategier, gick med stark vinst, producerade massor av bra journalistik och fick hela Sverige att prata om Elsa.

Årets Bevakning

Vinnare: Anna Kinberg Batras lapp, Aftonbladet

Det enda som höll på att misslyckas i vinnarnas granskning var att få en intervju med huvudpersonen. Lösningen? Att använda hennes egen metod – en lapp i länsstyrelsens reception. Det blev en journalistisk fullträff som dominerade nyhetsflödet och fick politiska konsekvenser.

Årets Redaktion

Vinnare: Södra Dalarnes Tidning

Med små resurser, läsarengagemang och mod visar en driven redaktion att kejsaren, eller i detta fall kommunen, är naken. Efter en guldspade för granskning av skandalkontrakt avtäcktes därpå även vänskapskorruption. Lokal redaktionell närvaro återetableras, läsarna strömmar till och i en ungredaktion fostras en ny generation grävare. Vinnare av Årets Redaktion visar att störst är inte alltid bäst.

Årets Annonsaffär

Vinnare: Stampen Media

Genom att ta sig an en av de eviga frågorna och gräva där man står har man visat på resultat, nya lösningar och vara noga med detaljerna.

Årets Läsaraffär

Vinnare: Sportbladet

Med kreativitet och kraft har man utvecklat teknik och affärsmodeller. Man har ökat försäljningen till både nya och gamla kunder genom samarbete mellan olika kanaler. Modiga och okonventionella projekt har gett stora affärsresultat och framtida potential.

Årets Innovation

Vinnare:  SvD Kompakt

Redaktionell och kommersiell innovation i ett nytt paket, med ett anpassat innehåll utifrån målgruppens behov som stärker varumärket. Kort, snabbt och rappt.

Årets Ljudjournalistik

Vinnare: Mollys hemlighet, Expressen Dok

Med enorm yrkesskicklighet använder reportern ljudets närhet och förmåga att beröra till att ta lyssnaren till kriminalitetens hemska bakgård. Barnet, föräldrarna, vännerna, knarklangarna men också småstaden står i centrum.  En tonårsvardag slutar i en ofattbar tragedi. Det går inte att sluta lyssna.

Årets Bildjournalistik

Vinnare: Kirurgerna som har livet i sina händer, Dagens Nyheter

Ett unikt bildmaterial som bär reportaget med integritet, närvaro och respekt för de inblandade. Med variation och öga för detaljer förmedlas en berättelse som sätter svåra avvägningar och människan i fokus. Utan att försköna inges hopp - i gränslandet mellan liv och död.

Årets Medieledare

Vinnare: Mattias Lundell, Expressen

Gängkriminella har våldskapitalet att tysta, han är skyddsvallen som ser till att det inte sker med journalistiken. Tvärtom. Den hörs, den syns, och den är bra. Det är en viktig bedrift.

Vinnarna är utsedda av självständiga och kompetenta jurygrupper med stor erfarenhet av publicistik, affärsutveckling, entreprenörskap och samhällsfrågor.

Galan leddes av journalisten och författaren David Lagercrantz och prisutdelare under kvällen var riksdagens talman Andreas Norlén, Anne Lagercrantz, vd Sveriges Television, Maria Wilenius, generalsekreterare Svenska Unescorådet, Kerstin Almegård, ordförande Svenska PEN, Jonas Kanje, chefredaktör Sydsvenskan och Viveka Hansson, programdirektör TV4 och juryns huvudordförande.

Läs mer om juryn, priskriterierna och om övriga nominerade på Tidningsutgivarnas webbplats.

Kontakter

Länkar

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye