Sveriges Lärare

Avgörande att staten tar större ansvar för finansieringen av svensk skola

Dela

Fler kommuner än tidigare fördelar pengar till skolor utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund, enligt en rapport från SKR. Men det stora problemet är att det är för lite resurser i skolsystemet, anser Sveriges Lärare. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet gör att det blir svårt att upprätthålla kvalitén. 

Det stora problemet att det är för lite resurser i skolsystemet. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet gör att det blir svårt att upprätthålla kvalitén, säger Anna Olskog.
Det stora problemet att det är för lite resurser i skolsystemet. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet gör att det blir svårt att upprätthålla kvalitén, säger Anna Olskog.

– Det är bra att allt fler kommuner fördelar pengar till skolor utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund, som elevernas hem- och familjeförhållanden, som en rapport från SKR visar. Dock glömmer SKR att berätta att det kan bero på att staten har infört Kunskapsbidraget, det tidigare Likvärdighetsbidraget, där staten ger mer resurser till skolor med större utmaning, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
 

– Oavsett är det stora problemet att det är för lite resurser i skolsystemet. Att lärare och att stödpersonal sägs upp runtom i landet och att vi inte kan upprätthålla kvalitén. Det måste SKR ta ett större ansvar för!

Hur mycket man satsar på skolan ska bero på behoven och inte på kommunernas separata ekonomier, anser Sveriges Lärare. Det är avgörande att staten tar ett större ansvar för finansieringen av för svensk skola. Kunskapsbidraget visar på ett sätt som staten har gjort det på. Ett annat vore att införa miniminivåer på hur lite en kommun får lägga på skolan, utifrån sin geografi och socioekonomiska utmaning, i linje med vad som ligger i Skolpengsnormsutredningens direktiv.
 
– Skolan är ytterst en nationell angelägenhet och staten behöver därför överta ansvaret för skolväsendets likvärdighet, styrning, resursfördelning och finansiering, säger Anna Olskog. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Sveriges Lärarstudenter om lärarutbildningsutredningen: – Äntligen hoppfulla.3.12.2024 16:38:46 CET | Pressmeddelande

I dag presenterades förslagen i Peter Honeths lärarutbildningsutredning. Bland annat föreslås höjda antagningskrav för att komma in på en förskollärar- eller lärarutbildning och mer ämnesdidaktik. – Det är glädjande att se att man tar Sveriges framtid på allvar. Ska vi utbilda fler lärare behöver de som går en förskollärar- eller lärarutbildning ges rätt förutsättningar att lyckas, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.

Sveriges Lärare: ”Satsa på utbildad personal i förskolan i stället för språkkrav”21.11.2024 13:04:21 CET | Pressmeddelande

Regeringen har i dag tillsatt en förskoleutredning som bland annat ska utreda språkkrav på personalen i förskolan. Bakvänt tycker Sveriges Lärare, som pekar på att i stället satsa på fler behöriga förskollärare. - Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning. Det är där regeringen borde börja, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye