Glädjande att resultaten lyfter – men ökande resultatspridning oroar
– Det är mycket glädjande att svenska elever får den högsta snittpoängen på årtionden i matematik. Det visar att behöriga lärares insatser gör skillnad, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
– Förbättringarna i resultaten nu visar att det har betydelse när ett land fokuserar på skolan och undervisningen. Det är ett fokus som inte får försvinna nu.
– Vi lärare arbetar stenhårt för att alla våra elever ska lyckas. Men Sveriges politiker och ansvariga kan inte luta sig tillbaka, utan arbete måste fortsätta för att förbättra lärares förutsättningar för att klara det viktiga uppdraget med undervisning, säger Anna Olskog.
– Sverige kan glädjas åt att ha en hängiven och skicklig lärarkår som gör sitt yttersta för att ta hand om sina elever och ge dem de kunskaper och förmågor de behöver. Detta trots att förutsättningarna sällan är de bästa ute i skolorna
Resultatspridningen oroar
– Jag bekymrar oroar mig dock mycket för att skillnaderna mellan olika elevgrupper ökar beroende de på socioekonomisk bakgrund och migrationsbakgrund. Det som i TIMSS beskrivs som olika ”hemresurser” spelar här en allt större roll. Större än genomsnittet i EU och OECD-länderna.
– Det är också mycket viktigt att elever som upplever att lärare är tydliga i sin undervisning, att lärare till exempel följer upp att elever förstått, presterar i genomsnitt bättre på TIMSS-provet. Fler elever i årskurs 4 än 8 i Sverige upplever att läraren är tydlig i sin undervisning.
Mer tid behövs
– Jag vill särskilt peka på att nästan alla svenska elever har lärare som uppger att de skulle behöva mer tid för att hjälpa enskilda elever. I grunden handlar det om skolans möjlighet att vara kompensatorisk. Sverige har inte kunnat styra resurser dit de behövs bäst, säger Anna Olskog.
- I Sverige har vi ett finansieringssystem av skolan som spär på skillnaderna istället för att minska dem. Det är inte konstigt att likvärdigheten minskar och att hela tanken med ett kompensatoriskt och sammanhållet skolsystem i hela Sverige successivt mals ner. I Sverige har kommunerna full frihet att bestämma hur mycket eller hur lite resurser som ska gå till skolan. Kommunernas olika storlek påverkar också vilken kompentens och kapacitet de har för att bedriva skolan. Resultatet blir att olikvärdigheten hela tiden växer. Det är hög tid att staten tar ett större ansvar för skolan.
Borde vara ännu bättre – likvärdigheten måste stärkas
– Det är dock mycket långt kvar till nivåerna Sverige hade 1995, då vi låg på topp, men återhämtningen är tydlig. För att vi ska fortsätta förbättringarna måste breda systemreformer genomföras. Skolans finansiering och styrning måste ses över, avslutar Anna Olskog.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seZoran AlagicPressansvarig
Tel:070-262 27 00zoran.alagic@sverigeslarare.seOm Sveriges Lärare
Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärarstudenter om lärarutbildningsutredningen: – Äntligen hoppfulla.3.12.2024 16:38:46 CET | Pressmeddelande
I dag presenterades förslagen i Peter Honeths lärarutbildningsutredning. Bland annat föreslås höjda antagningskrav för att komma in på en förskollärar- eller lärarutbildning och mer ämnesdidaktik. – Det är glädjande att se att man tar Sveriges framtid på allvar. Ska vi utbilda fler lärare behöver de som går en förskollärar- eller lärarutbildning ges rätt förutsättningar att lyckas, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
Lärare undantas från informationsplikten: “En seger”26.11.2024 10:59:48 CET | Pressmeddelande
Sveriges Lärare är i dag glada över att lärare undantas från informationsplikten. – Det är en seger för oss. Vårt motstånd har gett resultat, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Sveriges Lärare: ”Satsa på utbildad personal i förskolan i stället för språkkrav”21.11.2024 13:04:21 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dag tillsatt en förskoleutredning som bland annat ska utreda språkkrav på personalen i förskolan. Bakvänt tycker Sveriges Lärare, som pekar på att i stället satsa på fler behöriga förskollärare. - Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning. Det är där regeringen borde börja, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Adam Kedert omvald till Sveriges Lärarstudenters ordförande17.11.2024 15:19:22 CET | Pressmeddelande
I helgen hade Sveriges Lärarstudenter, en av landets största studentorganisationer, sin kongress i Göteborg. Under helgen beslutades det om bland annat att verka för att säkerställa en kvalitativ VFU och för en koncentrering av landets lärarutbildningar till färre lärosäten. Man röstade även fram en ny styrelse, där Adam Kedert, 27, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet, fick förnyat förtroende som ordförande.
Fyra av tio saknar rätt utbildning i förskolan14.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Över 40 procent av personalen i förskolan saknar rätt utbildning. - Det är alarmerande. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum