Sveriges lantbrukare välkomnar förstärkt djurvälfärd och ökad valfrihet

Idag presenterades utredningen ”Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”. Flera av utredningens förslag öppnar upp för att Sveriges lantbrukare kan få arbeta med förstärkt djuromsorg och ökad valfrihet. Tillsammans med förslag på produktionsnära forskning och innovationer stärks konkurrensen, en viktig nyckel i Sveriges arbete för att öka vår livsmedelsberedskap.

Lantbruksdjur utomhus
Lantbruksdjur utomhus Foto: LRF. Fri att annvända

“Vi gläds med våra lantbrukare som stärks i sin konkurrens samtidigt som Sverige fortsatt är ledande inom djurvälfärd. Utredningen ger förtroende där det gör mest nytta – hos Sveriges bönder. Vi kommer ta det ansvar som utredningen föreslår eftersom ökad flexibilitet och minskat regelbörda ökar lantbruksdjurens välbefinnande. Blir delar av utredningens förslag verklighet kan det stärka konkurrensen och bättre möjliggöra företagande i hela landet. Vilket är ett viktigt bidrag när Sverige ska bygga upp sin livsmedelsberedskap.”

Det säger LRFs vice förbundsordförande Mikaela Johnsson och fortsätter:

”LRF kan konstatera att utredningens förslag är viktiga för att vi ska kunna öka produktionen av – och samtidigt kunna stärka Sveriges civilförsvar med – bättre mat.  Två konkreta exempel är förslagen om virtuella stängsel och villkorad läkemedelsanvändning. Virtuella stängsel bidrar till fler betesmarker och därmed ökad biologisk mångfald. Villkorad läkemedelsanvändning är ett nödvändigt bidrag för att ge lantbrukaren fler verktyg i sin djuromsorg. Förslaget innebär att lantbrukaren kan, utifrån vissa situationer, behandla sina djur med veterinärens översyn på distans. En nödvändig regelförenkling i tider när Sverige lider av veterinärbrist. Om utredningens förslag blir verklighet kommer produktionen av bättre mat öka vilket gör konsumenterna till de stora vinnarna.

Sverige är ett föregångsland på många områden inom djurskydd och djurvälfärd. LRF kan inledningsvis se att många av förslagen som nu läggs fortsatt säkerställer en hög nivå på djuromsorgen samtidigt som lantbrukets konkurrenskraft stärks. Större valfrihet i form av färre regler bidrar till att sänka lantbruksdjurens kostnader. Detta tillsammans är nödvändigt för att bättre möjliggöra företagande i hela landet.

”Utredaren Elisabeth Nilsson konstaterar att det inte behövs en lag för att hålla korna ute. Ökad valfrihet för korna och regelförenkling för bonden stärker kornas djurvälfärd. Det i sig medför bättre möjligheter att konkurrera med fortsatt hög kvalitet. Nu öppnas ytterligare en dörr för att kunna öka den svenska livsmedelsberedskapen”.

Det säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström och fortsätter:

”Bönder som idag lever under ständiga rovdjursangrepp kan känna ett litet hopp om ljusare framtid. Utredaren föreslår flera åtgärder för att minska viltskadorna och angreppen från rovdjuren. Kloka åtgärder som stärker djuromsorgen samtidigt som det minskar risktagande för bonden”.

Om utredningen ”Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”

Sveriges högt ställda djurskyddskrav, tillsammans med friska djur och en ansvarsfull antibiotikaanvändning, är starka mervärden i den svenska livsmedelsproduktionen. Samtidigt kan kraven ha en negativ inverkan på konkurrenskraften hos svenska livsmedelsproducenter. Utredaren Elisabeth Nilsson har därför haft i uppdrag att analysera hur de svenska djurskyddsbestämmelserna påverkar svenska livsmedelsproducenters konkurrenskraft i förhållande till livsmedelsproducenter i andra medlemsstater inom EU. Utredaren har också undersökt möjliga åtgärder för att med bibehållna högt ställda djurhållningskrav stärka konkurrenskraften för svensk livsmedelsproduktion samt undersökt möjliga åtgärder för att stärka djurskyddet inom EU och globalt.

Mikaela Johnsson, LRFs vice förbundsordförande
Foto: LRF. Fri att använda
Palle Borgström, LRfs förbundsordförande
Foto: LRF. Fri att använda.

13 000 underskrifter för minskad vildsvinsstam5.7.2024 09:12:08 CEST | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har i ett pressmeddelande gått ut med statistik som visar att trafikolyckor med vildsvin nu ökar. Det är indikationer på en växande vildsvinsstam och är mycket allvarligt. LRF har länge varnat för det stora vildsvinsbeståndet och det är bra att Naturvårdsverket är tydliga med att snabba insatser behövs för att bromsa den mycket oroande utvecklingen. Men det räcker inte att, som Naturvårdsverket skriver, markägare och jägare ska vara uppmärksamma på hur stammen utvecklas lokalt och ta till åtgärder som jakt och skrämsel. Det kan aldrig vara upp till enskilda markägare eller jägare att ensamma bestämma hur mycket vilt vi kan tolerera i landet.