Snabbare skifte mot digitala morgontidningar

Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Intäkterna från tryckta dagstidningar har nu fallit oavbrutet sedan sista kvartalet 2022, både för landsorts- och storstadspress. Minskningstakten är cirka 6 procent per år. Samtidigt ökar läsarintäkterna från digitala kanaler snabbt. Senaste kvartalet ökade storstadspressens digitala läsarintäkter med 17 procent jämfört med andra kvartalet 2023, vilket är den högsta tillväxttakten på två år. Landsortspressens digitala läsarintäkter ökade med hela 23 procent, vilket är i nivå med första kvartalet 2024.

Morgontidningarnas samlade läsarintäkter under andra kvartalet var 1562,7 miljoner kronor, det är en ökning med 1 procent jämfört med andra kvartalet 2023.

Läsarintäkterna från digitala kanaler står i dag för 32 procent av de samlade intäkterna från prenumerationer och lösnummer. Skillnaden mellan presstyperna är dock stor då dessa intäkter står för hela 40 procent hos storstadspress mot endast 26 procent för landsortspress. Nu är dock tillväxttakten störst i landsortspress, vilket gör att skillnaden minskar.

”Med tanke på annonsmarknadens tuffa utveckling är det bekymmersamt att läsarintäkterna endast ökar med blygsamma 1 procent. Men det är en positiv utveckling att allt fler läsare vill ha sin morgontidning digitalt och vi ser att takten i denna omställning ökar. Fortfarande är dock den tryckta tidningen förstahandsvalet för de flesta då drygt två tredjedelar av dagspressens läsarintäkter kommer därifrån”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).