Förändring i Audis ledning: Marco Schubert tar över försäljning och marknadsföring från Hildegard Wortmann

Marco Schubert återvänder till Audi efter tre år och blir ansvarig för försäljning och marknadsföring i Audis ledningsgrupp. Audis styrelse fattade beslutet den 30 augusti 2024. Schubert efterträder Hildegard Wortmann, som efter fem år på egen begäran och i samförstånd lämnar Audis ledning den 31 augusti. Wortmann lämnar samtidigt sin roll i Volkswagen-koncernens utökade ledningsgrupp.

Marco Schubert, ny Försäljnings- och Marknadsdirektör i ledningen för AUDI AG

"Hildegard Wortmann har haft en stor roll i att driva försäljningsverksamheten för märket Audi och Volkswagen-koncernen framåt och har haft ett avgörande inflytande. I sin roll i koncernen har hon etablerat en stark, varumärkesövergripande grund för försäljning över hela världen. På Audi har hon tillsammans med sitt team uppnått rekordförsäljning – och det i tider av stora kriser. I AUDI AG:s styrelses namn vill jag tacka henne för hennes outtröttliga och empatiska engagemang", säger Manfred Döss, styrelseordförande i AUDI och tillägger: ”Med sin internationella erfarenhet har Marco Schubert precis de färdigheter som Audi behöver för att klara de komplexa utmaningarna på de globala marknaderna.”

Jörg Schlagbauer, vice styrelseordförande för AUDI AG och ordförande i företagsrådet för AUDI AG: "Hildegard Wortmann var den första kvinnan i Audis ledning och har initierat många framtidsorienterade och hållbara impulser i försäljningsverksamheten. Vi vill tacka henne för ett utmärkt samarbete och önska henne lycka till både yrkesmässigt och personligt. Vi hälsar Marco Schubert välkommen tillbaka till Audi i sin nya roll som Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledning. Vi ser fram emot ett konstruktivt och öppet samarbete med honom för att ytterligare modernisera försäljningsverksamheten."

Gernot Döllner, VD för AUDI AG: "Hildegard Wortmann har framgångsrikt lett försäljningsverksamheten och varumärket AUDI i volatila tider och under svåra omständigheter, och hon har energiskt satt kursen för den största produktoffensiven i AUDI AG:s historia som nyligen inleddes med Audi Q6 e-tron. I hela ledningens namn vill jag uttrycka mitt uppriktiga tack för denna enastående prestation.

”Jag är glad över att vi i Marco Schubert har kunnat återfå en beprövad edare som har bred erfarenhet från försäljning, olika koncernvarumärken och Audis försäljningsregioner."

Marco Schubert har mer än 30 års yrkeserfarenhet inom fordonsindustrin, varav 20 år hos Audi. Sedan 2021 är han Vice President för region Europa på Porsche. Tidigare var han President för Audis försäljningsdivision i Kina i tre år. På Skoda Auto a.s. var han försäljningschef för Asien och Overseas fram till 2018. Marco Schubert, född i Magdeburg, var chef för Audi Sverige från 2014 till 2017. Tidigare var han chef för region Nordeuropa för Audi.

Marco Schubert berättar om sin återkomst till Audi: "Audi är ett märke med en fantastisk tradition och ett starkt team. Att komma tillbaka till de fyra ringarna – för mig känns det som att komma hem. Lagandan och pionjärandan på Audi har haft stor inverkan på mig och min karriär. Vi kommer även i framtiden att behöva dessa egenskaper eftersom vi har stora planer: Audi lanserar den största produktoffensiven i företagets historia. Jag ser fram emot att forma denna transformation tillsammans med marknaderna och att göra människor över hela världen entusiastiska över Audi om och om igen."

Hildegard Wortmann tackar uttryckligen sitt team: "I slutändan är det alltid människorna som gör skillnad. I samarbete med mitt passionerade team på Audi, i koncernens försäljningsverksamhet och på marknaderna har jag under de senaste åren, som präglats av stora förändringar och störningar, kunnat forma, förändra och framgångsrikt implementera många saker. Jag vill tacka alla som har stöttat mig på denna väg och givit mig sitt förtroende. Det ska inte tas för givet och det betyder mycket för mig. Jag vill framför allt tacka våra partners i återförsäljarorganisationerna världen över."

Hildegard Wortmann har arbetat på världsledande företag i 34 år och inom bilindustrin de senaste 26 åren. I juli 2019 blev hon ansvarig för Försäljning- och Marknadsföring i Audi AG:s ledningsgrupp och flyttade från BMW-koncernen till Volkswagen-koncernen. I februari 2022 blev hon dessutom medlem i Volkswagen-koncernens nybildade Extended Executive Committee med samordnande ansvar för koncernens globala försäljning.

Marco Schubert

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

En fest för sinnena. Uppdaterade Audi RS 320.8.2024 08:36:12 CEST | Pressmeddelande

Audi Sport har vässat sinnena hos RS 3. Med uppdateringen blir den kompakta ikonen, som står för maximal prestanda, ännu sportigare. Det märks redan vid första anblicken. Den kraftfulla fronten, fälgarna i motorsportdesign och RS-skalstolarna förstärker dynamiken visuellt, som understryks akustiskt av det karaktäristiska soundet från den femcylindriga motorn med sin unika tändningsföljd. 2.5 TFSI-motorn, i kombination med den optimerade chassisättningen och nya däck, gör RS 3 ännu mer dynamisk vid kurvtagning, vilket bekräftas av det nya varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife. Den ökade kördynamiken och de högkvalitativa materialen som utstrålar högsta kvalitet gör Audi RS 3 till en upplevelse för alla sinnen.

A6 Sportback e-tron: Den mest aerodynamiska Audin någonsin31.7.2024 19:25:22 CEST | Pressmeddelande

Med ett exceptionellt lågt cw-värde på 0,21 är Audi A6 Sportback e-tron den mest aerodynamiska Audin någonsin och leder hela VW-koncernen i sitt segment när det gäller aerodynamik. A6 Avant e-tron uppnår också ett utmärkt cw-värde på 0,24, vilket är bland de bästa i sitt karossegment. Aerodynamikutvecklarna Andreas Lauterbach och Matteo Ghelfi samt fälgdesignern Andreas Valencia Pollex förklarar hur de uppnådde rekordvärdet med stor omsorg om detaljerna.

Premiär för eldrivna Audi A6 e-tron. Ny standard med aerodynamisk design och lång räckvidd.31.7.2024 13:11:33 CEST | Pressmeddelande

2021 premiärvisades Audi A6 e-tron concept på Auto Shanghai - föregångaren till en hel familj av innovativa elbilsmodeller. Nu lanseras Audi A6 e-tron både som Sportback och Avant. Som den andra modellen på PPE-plattformen bjuder den på välkända produktstyrkor som prestanda, räckvidd, effektivitet och laddning. Den är också plattformens första modell med lågbyggt chassi. Exteriören är kraftfull, sportig och perfekt i proportionerna. Den digitala och ombonade interiören är utformad utifrån Audis nya designfilosofi. A6 e-tron erbjuds också med många innovativa funktioner, som andra generationens virtuella ytterbackspeglar, panoramaglastak som blir transparent med en knapptryckning och belysta ringar bak. A6 e-tron performance och S6 e-tron kan beställas som Sportback och Avant från september 2024. Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance i Proline-version och 1.157.200 kr för Audi S6 Sportback e-tron med ett Avant-tillägg på 20.000 kr.

Världspremiär för Nya Audi A5 Avant16.7.2024 11:07:01 CEST | Pressmeddelande

Med nya Audi A5 startas ett nytt kapitel i Audis framgångsrika historia i mellanklassegmentet. 30 år efter lanseringen av Audi A4 har modellen tagit ytterligare ett steg upp. Den nya generationen heter nu Audi A5 och imponerar med vässat designspråk och premiumkänsla. Både Sedan och Avant-versionen har fått en sportigare karaktär i enlighet med Audis designfilosofi. Även interiören är helt nydesignad med generösa ytor där de digitala och lättmanövrerade skärmarna placerats på det som Audi kallar den digitala scenen. I Sverige erbjuds inledningsvis A5 Avant med en helt nyutvecklad TDI-motor med hybridteknik.