Tove Alexandersson och Max Peter Bejmer SM-guldvinnare i långdistans

Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, vann övertygande på damsidan när SM i långdistans avjgordes under söndagen. På herrsidan blev det desto tajtare om segern där till slut Max Peter Bejmer, IFK Göteborg, stod överst på pallen.

Max Peter Bejmer
Max Peter Bejmer Svensk Orientering

Ett härligt sensommarväder i Trosa ramade in svenska mästerskapen i långdistans.

En detaljrik skogsmark av kustterrängtyp väntade löparna och det blev snabblöpt. Snabbast på damsidan var Tove Alexandersson som hade god marginal till löparna bakom.

– Det var ett bra lopp från min sida, men det gällde att vara fokuserad hela vägen. Jag har gjort lite små missar men inte många sekunder på någon kontroll så det har varit ett väldigt bra lopp, säger Tove Alexandersson.

Tvåa blev Sanna Fasth, IFK Göteborg och sprang in sex minuter och 13 sekunder efter Tove. Trea blev Marie Olaussen, även hon Stora Tuna OK.

På herrsidan segrade Max Peter Bejmer, IFK Göteborg. Men det var jämnt. Redan under gårdagens kval kunde man ana att det skulle bli ett sekunddrama i finalen.

– Vi är så pass jämna och det är så pass snabblöpt terräng så det brukar ju bli tajt så man vet att varje sekund räknas så det är bara att mata på, säger Max Peter Bejmer och fortsätter med att berätta om sitt lopp:

– Det var superfint idag, snabb terräng så jag tyckte att jag hade hittat ganska bra flyt i början. Sedan så gällde det bara att tugga på och hålla koncentrationen uppe. För det var ganska intensiv orientering hela vägen tycker jag. Det var många kontroller som skulle tas så det gällde att plocka dem en efter en. Och sen ville jag verkligen få till ett bra lopp och se hur långt det räckte. Det var kul att det räckte till seger.

Men, han berättar att ett misstag höll på att bli kostsamt.

– Jag missade fjärde sista med 30-40 sekunder. Då blev jag nervös och tänkte att nu har jag sumpat det här. Men det var kul att de andra var så pass långt efter att jag hade råd med det.

Tvåa på herrsidan blev Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, bronset knep Anton Johansson, OK Orion.

D21, 12 770 m: 1) Tove Alexandersson, Stora Tuna OK, 1.12.22, 2) Sanna Fasth, IFK Göteborg Orientering, +6.13, 3) Marie Olaussen, Stora Tuna OK, +6.38.

H21, 15 660 m: 1) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, 1.19.37, 2) Martin Regborn, Hagaby GoIF Örebro, +0.40, 3) Anton Johansson, OK Orion, +0.56.

D20, 9 060 m: 1) Ida Bengtsson, OK Alehof, 1.01.50, 2) Alma Svennerud, Karlskrona SOK, +0.33, 3) Elsa Kaipe, OK Kåre, +2.29.

H20, 11 480 m: 1) Hannes Mogensen, OK Ravinen, 1.00.09, 2) Odin Ek, Nyköpings OK, +0.02, 3) Svante Selin, FK Göingarna, +3.14.

D18, 6 900 m: 1) Freja Hjerne, Tumba-Mälarhöjden OK, 44.07, 2) Izabella Ljungberg, OK Tyr, +2.47, 3) Minna Wingstedt, Växjö OK, +4.03.

H18, 8 870 m: 1) Ola Leire, Göteborg-Majorna OK, 49.16, 2) Mads Christian Maarup, Eksjö SOK, +0.09, 3) Arvid Algers Omholt, OK Denseln, +0.10.

Se alla resultat på Eventor.

Max Peter Bejmer
Svensk Orientering