Ny kommunikationschef på Consid – Anna Edstedt 24 år gammal

Anna Edstedt har nu blivit Consids yngsta Head of Department vid 24 års ålder och ska leda företagets kommunikationsteam. Detta gör henne även till en av de yngsta kommunikationscheferna i Sverige på bolag med över 1500 anställda. Utöver detta axlar hon rollen som biträdande varumärkeschef och behåller sitt ansvar som partneransvarig.

Anna Edstedt, kommunikationschef på Consid.

– Det är en bred portfölj, men en som är fullt möjlig att kombinera. Jag är övertygad om att mixen av dessa olika ansvarsområden kommer att stärka oss på alla nivåer. Att föra vår externa kommunikation närmare vårt partnersamarbete och våra affärsenheter är något jag arbetat med under det senaste året, och vi har redan sett positiva resultat, säger Anna Edstedt.

Att knyta samman dessa områden medför många fördelar.

– Genom att skapa närmare band mellan dessa områden kan vi effektivare kommunicera allt som Consid producerar. När kommunikationen kommer närmare den kompetens som finns inom våra affärsenheter, kan vi betydligt kraftfullare och mer tillgängligt lyfta fram vårt erbjudande. Dessutom gör den ökade närheten mellan affärsenheter och kommunikation att möjligheterna för samarbete med kunder och partners ökar.

En tydlig framtidsvision

Anna, med en bakgrund inom journalistik och projektledning, rekryterades till kommunikationsteamet under hösten 2022. Sedan dess har hon dels drivit deras jämställdhetsinitiativ Q by Consid som har tagit emot flertal nomineringar och utmärkelser, dels blivit nominerad till Nordic Women in Tech Awards som delas ut för att hylla yrkesverksamma inom teknikindustrin som genomfört framstående prestationer under senaste året. Mycket har även hänt på företaget sedan dess.

– Sedan jag började på Consid har vi gått från ett stort företag i Sverige till en multinationell aktör med hela Nordeuropa som vår arena. Det har inneburit omställningar för många, och inom kommunikation har vi behövt se över hur vi arbetar, vilket har varit utmanande men framför allt öppnat upp för nya möjligheter, säger Anna och berättar om sina framtida visioner för kommunikationen.

– I och med att vi nu är verksamma på sex nationella marknader samt internationellt, finns det goda möjligheter att synkronisera arbetet, både vad gäller leverans och kommunikation. Detta är ett av de stora projekten vi kommer att fokusera på under hösten.

Ungt team

I marknadsteamets kommunikationssida, som består av fyra personer, är majoriteten journalister i grunden. Teamet ansvarar för Consids externa kommunikation, vilket inkluderar allt från nyhetsutskick och pressmeddelanden, till hemsidans innehåll och företagets poddar.

– Trots att vi är ett litet team så åstadkommer vi otroligt mycket. Vi har hittat den perfekta mixen av att arbeta som en varumärkesbyrå och en nyhetsredaktion. Det är ett otroligt kompetent team som jag verkligen är hedrar att få arbeta tillsammans med varje dag.

Något som Anna betonar är Consids mix av senioritet och den nya generationen.

– Vi är en ung och drivande marknadsavdelning där samtliga av oss är uppväxta med en mobil i handen och sociala medier som mötesplats. Detta tillsammans med den otroliga bredd av kompetenser, bakgrunder och långa erfarenhet som finns inom Consids Busniess Lines, säljavdelning och ledningsgrupp ger oss en unik förmåga att snabbt anpassa oss till förändringar och samtidigt hålla en hög kvalitet i allt vi gör. Något som är avgörande när man jobbar med digitalisering och nya teknologier som ständigt förändras.

Finns mer att hämta

Utöver deras tekniska skicklighet och anpassningsförmåga, framhäver Anna teamets förmåga att arbeta tätt tillsammans.

– Vi har en stark laganda och en kultur där vi stöttar varandra, vilket är en av våra största styrkor. Det är denna sammanhållning som gör det möjligt för oss att ta oss an stora projekt och leverera resultat som överträffar förväntningarna. Vi ser varje utmaning som en möjlighet att växa, både individuellt och som ett team, och det är något jag verkligen är stolt över.

Avslutningsvis reflekterar Anna över teamets framtid.

– Vi har bara skrapat på ytan av vad vi kan åstadkomma. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla vårt arbete, utforska nya kreativa vägar och ytterligare stärka Consids position på marknaden. Med den dynamik och energi som finns i teamet är jag övertygad om att vi har en spännande resa framför oss.

Anna Edstedt, kommunkationschef på Consid.

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Årets digitala hjältar ska utses – nomineringen har öppnat10.9.2024 09:20:14 CEST | Pressmeddelande

Nu har nomineringsprocessen för Consid Awards 2024 öppnat, och det är dags att lyfta fram Sveriges mest framstående digitala hjältar. Denna prisceremoni har blivit en central plattform för att uppmärksamma personer och initiativ som har gjort betydande insatser inom digitalisering och teknik. Vem som helst kan nominera sina förebilder inom ett brett spektrum av utmärkelser som belyser viktiga bidrag till den digitala sfären.