Elgiganten

Från pionjär till marknadsledare – Elgiganten firar 30 år

År 1994 stod det första varuhuset klart i Stockholm. Trettio år senare är Elgiganten Nordens största elektronikåterförsäljare med 172 varuhus och butiker runt om i Sverige.

Elgiganten firar 30 år på den svenska marknaden. Under de senaste tre decennierna har Elgiganten etablerat sig som marknadsledare inom hemelektronik, vitvaror och kök genom innovativa lösningar, ett brett produktutbud och över 600 tjänster för både konsumenter och företagskunder. Bolaget är i dag en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln i Sverige.

– Tekniken har utvecklats enormt sedan 1994, och vi är stolta över att ha försett våra kunder med pålitliga råd och de senaste trenderna inom teknik. Vi ser fram emot att fortsätta den resan tillsammans, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Hållbarhet och digital inkludering

Elgiganten arbetar löpande för ett mer hållbart och inkluderande samhälle där fler får möjlighet att ta del av den digitala utvecklingen. Under de senaste åren har Elgiganten bland annat intensifierat sitt arbete med hållbarhet genom olika initiativ som klimatneutrala transporter, energieffektiva butiker och återvinningsprogram för elektronik. Elgiganten strävar efter att minska miljöpåverkan både i sin egen verksamhet och tillsammans med kunder och leverantörer.

Elgiganten Foundation grundandes 2017 och har sedan dess delat ut fondmedel årligen till organisationer och föreningar som arbetar för att motverka digitalt utanförskap. Elgiganten Foundation har samarbetat med stiftelsen Läxhjälpen, som bland annat har stöttat med läxhjälp för skolelever, surfplattor till äldre och digital utrustning till familjer i kris. Det ger utsatta grupper tillgång till teknik och minskar den digitala klyftan i samhället. Utöver det har Elgiganten Foundation också stöttat organisationer som Maskrosbarn, Majblomman, Barnens Dator och Sveriges stadsmissioner.

– Vårt övergripande mål är samma idag som för 30 år sedan, att bidra till ett hållbart samhälle där alla har tillgång till den senaste tekniken och den magiska världen av teknik, säger Niclas Eriksson.

Milstolpar i Elgigantens historia:

• 1994: Första varuhuset öppnas i Barkarby, Stockholm.
  • 1997: Ett nytt nordiskt centrallager invigs i Jönköping, vilket förbättrar logistik och effektivitet.
  • 2001: E-handeln lanseras, vilket gör att kunder över hela landet får tillgång till Elgigantens sortiment online.
  • 2004: Elgiganten blir marknadsledande inom sin bransch i Sverige.
  • 2014: Fusion med Phonehouse, vilket utökar sortimentet och försäljningskanalerna.
  • 2016: Invigning av ett helautomatiskt centrallager i Jönköping och vinner utmärkelse för bästa kundbemötande och service.
  • 2017: Grundar Elgiganten Foundation för att minska digitalt utanförskap.
  • 2018: Utses till Årets Butikskedja vid Retail Awards.
  • 2020: Erhåller utmärkelsen Årets Arbetsgivare vid Retail Awards.
  • 2023: Vinner Svenska SEO-priset för andra året i rad och expanderar till begagnatmarknaden.
  • 2024: Elgiganten firar 30 år på den svenska marknaden.

Jubileumserbjudanden och firanden

För att fira 30-årsjubileet kommer Elgiganten att synas brett i egna och köpta medier. Kampanjen hyllar teknikens roll i människors liv och inkluderar filmer som visar hur tekniken har blivit en naturlig del av vardagen.

– Vi vill lyfta fram hur tekniken har förändrat människors vardag och glädjen över att Elgiganten har fått vara en del av den resan. Det är ett firande av både våra kunders och vår egen historia, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing and E-Commerce på Elgiganten.

Jubileet firas också med unika jubileumserbjudanden online och i butik samt tävlingar och aktiviteter i flera kanaler.

För mer information om jubileet, besök www.elgiganten.se/om-elgiganten/elgiganten-30-ar.

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 172 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Elgiganten presenterar räkenskapsåret 2023/2024 – fortsätter att stärka sin position på marknaden27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 27 juni 2024, presenterar Elgiganten i Sverige sitt resultat för 2023–2024. Trots ett utmanande år för detaljhandeln har Elgiganten fortsatt att stärka sin position på marknaden och satsat på flera nya områden. Bolagets totala omsättning uppgick till 15 562 000 000 SEK, och rörelseresultatet summeras till 107 MSEK. Kategorierna vitvaror och kök blev årets stora vinnare med en omsättningsökning på 3 % vardera.