Evalisa Wallin ny programledare och producent för succépodden Krimstad

Efter en succéartad premiärsäsong drar Bonnier News Locals podd Krimstad nu igång med en ny säsong. Ny programledare och producent är Evalisa Wallin med bakgrund från bland annat produktionsbolaget Third ear studio.

Evalisa Wallin, ny producent och programledare för Krimstad.

Krimstad, som är ett samarbete mellan Bonnier News Locals olika lokaltidningsredaktioner, har sedan premiären i april lockat upp mot 90 000 lyssnare per vecka. Den nära relationen mellan redaktionerna som följt de kriminalfall som tas upp och en central produktion, har visat sig vara ett framgångsrecept.

– Serien Krimstad visar på kraften i lokaljournalistiken. Med hjälp av redaktionerna kommer vi nära de dramatiska berättelserna på respektive ort och i kombination med Bonnier News centrala kompetens inom podd och marknadsföring, har vi skapat en spännande poddserie som tagit lyssnarna med storm, säger Anna-Clara Welander, chef redaktionell verksamhet, Bonnier News Local.

När en ny säsong nu har premiär får Krimstad förstärkning i form av den mycket erfarna kriminaljournalisten och poddproducenten Evalisa Wallin, som tar över som både programledare och producent. Hon kommer närmast från produktionsbolaget Third ear studio där hon arbetat med Spår och även startat den nya podden “Fupar och fall”. Hon var också med och startade P3Krim tillsammans med Tredje statsmakten.

– Det är ett spännande uppdrag att berätta starka historier från hela landet i samarbete med Bonnier News Locals redaktioner. Min förhoppning är att än mer etablera Krimstad som krimdokumentärpodd, och även hitta nyheter i fallen vi tar oss an.

Den nya säsongen av Krimstad har premiär tisdag den 10 september.

Medverkande redaktioner är: Sundsvalls Tidning, Södra Dalarnes Tidning, Nerikes Allehanda, Tidningen Ångermanland, Jönköpings-Posten, Blekinge Läns tidning och Helsingborgs Dagblad

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.