Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
Riksförbundet M Sverige manar leasingtagare att vara uppmärksamma på att avtalet verkligen följs, inte minst då bilen ska återlämnas vid hyresperiodens slut.
– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
I privatleasingavtalet finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämningen kan hyresgivaren komma med krav att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” – alltså inte återförsäljaren. Men i exempel som M Sverige granskat visar det sig att återförsäljaren struntat i det när bilen återlämnas och kommit med egna krav på betalning, helt i strid med avtalet.
– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall.
Dessutom finns det i fallet med Hedin Bil även en problematik i att de är både generalagent och återförsäljare för flera bilmärken, som exempelvis Ford, MG och Renault. Det innebär att återförsäljarens möjlighet att förhandla om olika kostnader med generalagenten inte existerar och att generalagenten i stället kan peka med hela handen och kräva ett visst förhållningssätt gentemot kunderna.
– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.
I ett fall har Hedin-återförsäljaren bekräftat i ett mejl till kunden att ”eftersom det är vi på Hedin Bil som har återköpsrätt på dessa fordon (från Santander Consumer Bank, M Sveriges anm.) så är det vi som skickar ut fakturan till dig också i samband med återlämnade av fordonet”. Ett förfarande som går tvärt emot avtalet.
Det kan till exempel röra sig om fakturor för åtgärdande av tekniska brister som borde täckas av garantin. Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet.
M Sveriges råd
Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.
- Klaga först till företaget som du har betalat till.
- Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
- Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.
Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
Nya krav på dubbfria däck i vinter20.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. Inför årets däckbyte är det viktigt att vara uppmärksam då nya krav avseende dubbfria däck börjar gälla den 30 november.
Halvering av antalet privatleasade bilar13.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.
Vilt ett växande trafikproblem2.9.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet viltolyckor ökade med över 10 procent under årets första halvår jämfört med 2023. I år finns därför anledning att vara extra uppmärksam när vi går in i olyckornas högsäsong. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas under hösten jämfört med sommarmånaderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum