Hyresgästföreningen avbryter hyresförhandlingar för 28 000 privatägda lägenheter i Göteborg

Hyresgästföreningen region Västra Sverige lämnar nu hyresförhandlingarna med ombudet Fastighetsägarna GFR som företräder runt 600 privata fastighetsägare i Göteborg.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige. Foto: Emelie Asplund Inga restriktioner

– Fastighetsägarna GFR har gång på gång visat att de inte är intresserade av att sitta ner vid förhandlingsbordet på riktigt. Vi kan inte längre vara del av deras oseriösa förhandlingsmetoder. Det är för respektlöst både mot hyresgästerna och mot förhandlingssystemet, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

I juni fick vi besked av Fastighetsägarna GFR att de krävde en hyreshöjning på 15 procent i Göteborg från den 1 januari 2025, bara nio månader efter senaste hyreshöjningen. Det här är inte bara ett historiskt högt krav, utan det kom innan parterna ens enats om det gemensamma kostnadsunderlaget som ska ligga till grund för hyresförhandlingarna. Dessutom uttryckte Fastighetsägarna GFR redan i februari att de sannolikt skulle vända sig till hyresnämnden i år igen. Det är inte seriöst.

–  Förhandlingar kan inte handla om att bara sitta av tiden i väntan på att vända sig till skiljeman så som motparten gjort både i år och förra året, det kan vi inte längre acceptera. Det är för respektlöst mot hyresgästerna som redan drabbats hårt av höga hyreshöjningar, säger Sofi Bringsoniou.

Hyresgästföreningen har försökt ta ansvar genom att föreslå en hyreshöjning på drygt fyra procent för 2025. Det är i linje med de överenskommelser för runt 95 000 lägenheter i Göteborg som redan är klara, både med andra privata fastighetsägare och med kommunala bostadsbolag.

– Vi har visat att vi vill förhandla och har också kommit överens med många andra fastighetsägare. Men det vi mött de senaste två åren från Fastighetsägarna GFR kan inte ens kallas för förhandlingar. Då måste vi dra en gräns och väljer därför att frånträda. Hyresgästerna förtjänar seriösa hyresförhandlingar inte ett spel för gallerierna. När Fastighetsägarna GFR vill påbörja riktiga förhandlingar står vår dörr öppen, säger Sofi Bringsoniou.

Förhandlingarna omfattar runt 28 000 lägenheter hos olika privata fastighetsägare i Göteborg som har Fastighetsägarna GFR som ombud.