Efterlängtat och lugnande regeringsbesked till transportbranschen

Regeringens besked om en kraftig satsning på underhåll och byggande av nya vägar och järnvägar kan komma att bli en tydlig vändpunkt för svensk infrastruktur. Transportföretagen välkomnar att regeringen har lyssnat och nu ökar satsningarna på både väg- och järnvägsunderhåll de kommande åren. Behovet är stort.

Regeringens besked om en infrastruktursatsning innebär 15 miljarder kronor extra på väg- och järnvägsunderhåll under åren 2025, 2026 och 2027. Den totala ramen för kommande planperiod fram till 2037 ökas med 21 procent, vilket är något större än Trafikverkets högsta prognos. Med denna ram och extra satsningar är regeringens bedömning att hela underhållsskulden för vägarna ska byggas bort under planperioden.

Det finns totalt drygt 84 000 kilometer statlig väg i Sverige, varav elva procent betecknas vara i mycket dåligt tillstånd och 24 procent i dåligt tillstånd, visar Transportföretagens analys. Den årliga analysen som följer utvecklingen av det statliga vägnätet visar att det krävs 2,4 miljarder kronor extra varje år för att stoppa fortsatt förfall av vägnätet. Transportföretagen har kontinuerligt lyft fram det stora behovet av att satsa mer på underhåll, och det är därför mycket positivt att regeringen nu ökar anslagen ordentligt.

- Dessa satsningar kommer att skapa tillväxt och förbättra transportsektorns effektivitet, vilket i sin tur gynnar hela samhället. Vi ser fram emot att fortsätta den konstruktiva dialogen med regeringen för att säkerställa att Sveriges infrastruktur går från eftersatt till toppklass, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Transportföretagen ser fram emot att se de positiva effekterna av dessa satsningar på både kort och lång sikt. Det är i linje med vad Trafikverket bedöms kunna hantera, med tanke på att trafiken på våra vägar och spår ska kunna fortsätta under tiden, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Vi har under lång tid påpekat de undermåliga vägarna och dess påverkan på Sverige. Med infrastrukturminister Andreas Carlson har vi upplevt ett genuint intresse och handlingskraft, det ser vi nu frukten av. Nu är det viktigt att satsningarna blir långsiktiga för att på sikt beta av underhållsskulden på både väg- och järnvägsnätet, konstaterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.