E.ON och C4 Elnät inleder samarbete - öppnar ny flexibilitetsmarknad i nordöstra Skåne

E.ON Energidistribution och C4 Elnät etablerar en ny gemensam flexibilitetsmarknad i nordöstra Skåne. Syftet är att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjligheter för fler kunder att ansluta sig snabbare.

För att möjliggöra energiomställningen av samhället och fortsatt elektrifiering av transporter och industrier blir flexibilitetsmarknaderna nödvändiga för att undvika kapacitetsbrist i elnäten. Foto: Christian Andersson, Apelöga

– E.ON ser stor potential för användandet av flexibla lösningar såsom flexibilitetsmarknader och villkorade avtal, och skalar nu upp rejält för att kunna frigöra än mer kapacitet. Det gör att vi som nätägare kan ansluta kunder snabbare, samtidigt som vi möjliggör för en effektivare användning av det befintliga elnätet. För att möjliggöra energiomställningen av samhället och fortsatt elektrifiering av transporter och industrier blir flexibilitetsmarknaderna nödvändiga för att undvika kapacitetsbrist i elnäten, säger Peter Sigenstam, chef för Drift och Energisystem på E.ON Energidistribution.

På en lokal flexibilitetsmarknad samarbetar nätägare och nätkunder för att lösa utmaningar i det gemensamma elnätet. Nätkunder kan bli flexibilitetsleverantörer och minska sin konsumtion eller öka sin produktion av el under perioder av hög belastning på elnätet.

– Genom samarbetet får C4 Elnäts kunder möjlighet till ytterligare en intäktsström samtidigt som vi, som nätägare, får ett verktyg som hjälper oss med en effektivare användning av det befintliga nätet. Tillsammans skapar vi förutsättningar för den fortsatta energiomställningen, och genom att hantera flexibilitet kan fler kunder gemensamt nyttja elnätet och därmed möjliggöra fortsatt tillväxt och expansion för fler företag i regionen, säger Daniel Persson, elnätschef på C4 Elnät.

Som en del av det gemensamma arbetet för att möjliggöra elektrifiering och tillväxt i Kristianstad och nordöstra Skåne, startar E.ON och C4 Elnät ett samarbete kring lokala flexibilitetsmarknader. I Kristianstad ägs lokalnätet av C4 Elnät och genom E.ONs flexibilitetsplattform SWITCH kan flexibilitetsleverantörerna sälja sin flexibilitet till både C4 Elnät och E.ON Energidistribution. Detta initiativ syftar till att nå fler lokala aktörer som kan bidra med flexibilitet och avhjälpa kapacitetsbrist både på lokal och regional nivå, samt att fortsätta utveckla kunskapen om koordinering av flexibilitetsmarknader mellan lokalnät och regionnät.

E.ON Energidistribution har sedan tidigare aviserat investeringar för 2024 och 2025 om 162 miljoner kronor i Kristianstad kommun för att öka kapaciteten. Den nya flexibilitetsmarknaden i nordöstra Skåne kommer att vara aktiv till och med åtminstone år 2028.

E.ON kommer även att öppna nya flexibilitetsmarknader i Enköping, norra Örebro, Kungsängen och Kallhäll, samt göra nypremiär i Stockholmsområdet med lokala flexibilitetsmarknader i Vaxholm och Bålsta. Start av fler marknader kommer att annonseras löpande. Flexibilitetsmarknaderna är öppna mellan november 2024 och mars 2025.

Den 12:e september anordnas webinarier med mer information om marknaderna. Läs mer på: Vi utökar flexibilitetsmarknaderna inför kommande vinter (eon.se)

Fakta:

• Under vintersäsongen 23/24 aviserades behov av 1148 MWh tillgänglighet och aktiverades 154 MWh flexibilitet.
  • Den genomsnittliga ersättningen för levererad flexibilitet blev 8036 SEK/MWh – en god affär för vinterns flexibilitetsleverantörer. Läs mer: Switch | Hem (switchmarket.se)
  • Ersättning ges för köpt flexibilitet, och det är flexibilitetsleverantören som själv bestämmer sitt pris för att vara flexibel. Flexibiliteten köps av den flexibilitetsleverantör som kan erbjuda det lägsta priset, det innebär att ersättningen kan variera.
  • Flexibilitetsmarknaden drivs via E.ONs egenutvecklade marknadsplattform Switch. Switch är designad för att maximera effektiviteten och användarvänligheten för alla deltagare och säkerställer en smidig och transparent handelsprocess.

E.ON lanserar ny plan för elnätets framtid16.9.2024 08:53:41 CEST | Pressmeddelande

E.ON har presenterat sin första nätutvecklingsplan, som ska styra utvecklingen av elnätet under perioden 2025–2034. Planen, som nu är öppen för samråd, beskriver hur E.ON Energidistribution planerar att hantera det ökade effektbehovet och de kapacitetsbegränsningar som följer med Sveriges elektrifiering. Genom omfattande elnätsförstärkningar och flexibilitetslösningar ska E.ON möta det växande elbehovet på lång sikt.

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.