Nu måste vi tänka nytt!

I dag släpper Sveriges Allmännyttas byggherreråd ”Byggagendan 2024”. Byggagendan innehåller såväl uppmaningar till riksdag och regering som förslag till kommunerna och löften från allmännyttan som vi är övertygade om skulle åstadkomma bättre förutsättningar för byggandet i Sverige. Som ordförande i Byggherrerådet har jag varit djupt involverad i framtagandet av Byggagendan och vill därför i det här blogginlägget dela med mig av mitt förord till rapporten.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och ordförande Byggherrerådet

Det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen. Därför är det viktigare än någonsin att kostnadsutvecklingen kan vändas för att möta behovet av både ombyggnad och nya bostäder.

Det minskade trycket på bostadsmarknaden kommer att vända eftersom det finns ett underliggande behov av nya bostäder. Kostnaden för att bygga bostäder har legat långt över inflationen i över två decennier. Det har förstärkts ytterligare av de senaste årens höga inflation och kostnadskris. Att få till ett trendbrott i kostnadsutvecklingen är helt nödvändigt för att kunna erbjuda fler en nybyggd eller nyrenoverad bostad. Bostadsförsörjning är en överlevnadsfråga för många svenska städer. Då behöver vi tänka nytt och ifrågasätta gamla sanningar och mönster.

Byggherrerådet har funnits i många år. Vi arbetar för att åstadkomma bättre förutsättningar för byggandet. Rådet består av representanter från bolag som investerar och har stor erfarenhet av både byggnation, renovering och stadsplanering. Såväl kommunägda som privata bolag är representerade men alla är medlemmar i Sveriges Allmännytta.

Den första byggagendan togs fram 2018 och en uppdaterad version publicerades 2021. För att bredda perspektiven i arbetet inför denna utgåva har även experter i hållbarhet, bygg och fastighetsförvaltning från bolagen deltagit i arbetet. Det har varit mycket fokus på nyproduktion de senaste åren. Den här gången har rådet landat i att även renoveringsfrågan behöver ges ett större utrymme. Det finns stora utmaningar: det svenska bostadsbeståndet behöver både uppgraderas till modern standard och samtidigt bidra till klimatomställningen och ett långsiktigt hållbart samhälle.

Många av de frågor rådet diskuterat genom åren finns kvar. Det är svårt att få till förändringar. Även om det är svårt och tar tid är det helt avgörande att vi klarar av att vara uthålliga i de viktigaste frågorna. Vi pratar därför fortfarande om förändringar kring LOU, utformning av detaljplaner, typgodkända hus och effektivare processer. Frågor som blivit tydligare i den här agendan är hållbarhetsfrågan, moms på bostäder och förutsättningarna för renovering – samt att vi själva gärna tar på oss egna åtaganden för att bidra till hela samhällsbyggnadsprocessen och bostadsförsörjningen.

Byggandet behöver bli mer resurseffektivt och uthålligt. Om vi med gemensamma krafter klarar att genomföra de reformer som föreslås i agendan kommer det att få en mycket positiv påverkan på möjligheterna att få fram fler prisvärda och hållbara bostäder.

Ta gärna del av hela Byggagendan 2024 som du hittar här.

Nyhet från Sveriges Allmännytta om Byggagendan hittar du här.

Fredrik Törnqvist

VD, AB Stångåstaden och ordförande Byggherrerådet

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn

Är du intresserad av att jobba hos oss? Då kan du läsa mer om oss och våra lediga tjänster på stangastaden.se - https://www.stangastaden.se/omoss/jobbahososs

Fortsatt grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping30.8.2024 12:58:34 CEST | Nyheter

Linköping behåller grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, Stångåstadens dotterbolag är hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter och jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och har i år startat två byggprojekt av närmare 300 nya studentbostäder som blir klara för inflyttning under 2026.

900 nya bostäder gör att Linköping kan fortsätta växa23.8.2024 08:55:36 CEST | Blogginlägg

I veckan hade vi ett formellt startskott för den nya stadsdelen Djurgården i Linköping. Vår första etapp innehåller 176 nya hem och ett mindre centrum med bland annat en ny vårdcentral. På sikt ska stadsdelen växa till flera tusen bostäder. Det är inte det enda vi bygger, just nu har vi 900 nya bostäder på gång i olika lägen i staden. Men varför drar vi i gång byggandet av en ny stadsdel och flera andra byggen nu när det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen?